Bli egenforetagare SpeedLedger

Bli egenföretagare? Allt du behöver veta om egenföretagande

Att fundera på innan du blir egenföretagare

Att ha en klar och tydlig affärsidé är det första steget mot att bli egenföretagare. Affärsidén kan ses som en slags förklaring till vad du skall göra i ditt företag och hur du skall göra det. Kort sagt är det en beskrivning på hur du skall få företaget att gå runt. En viktig sak att fundera på när du börjar fila på din affärsidé är: Hur kan ditt företag sticka ut från mängden? Att göra samma sak, på samma sätt som andra är ofta ingen bra idé eftersom redan etablerade företag ofta har en marknadsfördel och skapat sig ett varumärke. 

Det är ofta en bra idé att gå in i dig själv och fundera på vad du är bra på. Utnyttja dina egna skills och färdigheter. Fundera på vad du själv är bra på och inom vilket område du kan skapa en produkt eller tjänst och utnyttja dina färdigheter. 

En annan viktig punkt att fundera över är vilken din målgrupp är och hur du skall nå ut till dem. Är målgruppen tillräckligt stor för att du skall kunna leva på din affärsidé? Finns dina kunder i din geografiska närhet och är din affärsidé beroende på av att vara nära dina framtida kunder? Hur skall du nå ut till kunderna? Vilka är dina plattformar för att kunna nå ut till dina framtida kunder; men framförallt: finns dem där?

Det är också bra att pitcha din affärsidé för en kompis eller en helt okänd person. Genom att skaffa dig feedback på din affärsidé kan du få väldigt viktig information om hur du kan utveckla din idé, eller om det finns ett behov av den. 

Lästips: Ladda ned vår guide Från affärsidé till succé 

När du har tänkt igenom din affärsidé är det dags att starta själva företaget. Förutom de rent tekniska bitarna (så som att registrera bolagsnamn med mera) behöver du bland annat skapa en affärsplan. 

En affärsplan är en grundläggande plan på hur du kommer spendera din första tid i företaget och ses som ett levande dokument som hela tiden ändras på och utvecklas. Den är också en utveckling av din affärsidé och de punkter vi pratade om i avsnittet tidigare. Affärsplanen brukar också efterfrågas av banken eftersom de vill se hur genomtänkt ditt företag är, och om det kan komma att vara lönsamt. Vanligtvis brukar affärsplanen innehålla bland annat:

  • Affärsidé,
  • Vision,
  • Mission,
  • Vilka dina kunder är, 
  • Affärsmodell, 
  • Marknad och marknadsbearbetning, 
  • Konkurrensen på marknaden,

Läs mer och skapa din affärsplan gratis 

Vad som också kan vara bra att ha med är en resultatbudget och en likviditetsbudget för att visa att du planerat för ditt företag för den första tiden.

Skapa din affärsplan hos oss

  • När du – som representant för ett företag eller motsvarande – anger dina uppgifter ovan kommer Speedledger även att använda dessa uppgifter för att skicka ut information och nyheter som vi tror kan vara av intresse för dig. Du kan när som helst avregistrera dig från våra utskick via en länk i våra utskick eller genom att kontakta oss.

    Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy

Att starta ditt företag

Härligt! Nu när du har funderat igenom hur du skall starta eget företag är det dag att komma igång med lite rent praktiska bitar innan du är igång som egenföretagare. 

Välj företagsform:

Dags att välja vilken typ av bolagsform du skall ha i ditt företag. Men hur ska du välja företagsform? Olika företagsformer fungerar på lite olika sätt, och passar olika bra beroende på vilken verksamhet och omsättning du har tänkt att du kommer ha. Här nedanför ger vi en snabb genomgång av vilka bolagsformer du kan välja på. Aktiebolag och enskild firma är de absolut vanligaste bolagsformerna. 

Starta aktiebolag

Ett aktiebolag är en egen så kallad juridisk person. Det innebär att din privata ekonomi och företagets ekonomi inte är sammankopplade som de kan vara i andra bolagsformer. Det innebär också att aktiebolaget kan knyta avtal med leverantörer och kunder. Skulle företaget gå med förlust eller bli skuldsatt är det heller inte du som privatperson som är betalningsskyldig. För att starta ett aktiebolag behöver du ha 25.000 kr som insats i företaget, så kallat aktiekapital. Det kapitalet skall vara antingen i “pengar på banken” eller utrustning för företaget. 

Starta enskild firma

Bolagsformen Enskild firma är den vanligaste bolagsformen bland nystartade företag. I en enskild firma är din privata ekonomi och företagets ekonomi starkt sammanknutna, och en enskild firma är till skillnad från ett aktiebolag ingen egen juridisk person. Om företaget skulle gå i konkurs blir det då du som person som blir skyldig att betala tillbaka de skulder företaget har. I en enskild firma kan du inte heller ha några delägare, men du kan ha anställda som jobbar för dig. Du bestämmer själv hur mycket du vill ta ut i lön, och när året är slut betalar du istället för arbetsgivaravgifter egenavgifter till skatteverket. 

Starta handelsbolag

Om du vill starta ett företag tillsammans med någon är ett handelsbolag ett bra alternativ. Ett handelsbolag är en egen juridisk person, men här är det ni som är delägare som är ansvariga för företagets skulder. Skulle ett handelsbolag gå i konkurs blir då båda firmatecknarna skyldiga att betala bolagets skulder. Om den ena bolagsmannen inte kan betala övergår istället den betalningsskyldigheten till den andra bolagsmannen. På samma sätt delar ni också på bolagets vinst. Handelsbolaget kan ingå avtal i bolagets namn, något som en enskild firma inte kan. 

Starta kommanditbolag

Ett kommanditbolag liknar ett handelsbolag, men med den viktiga skillnaden att ni i ett kommanditbolag kan fördela skuldansvaret i bolaget. Även i ett kommanditbolag behöver ni vara två eller fler bolagsmän. För att starta ett kommanditbolag behöver den bolagsman som skall ha mest ansvar gå in mer minst en krona (1 kr) i kapital. 

Lästips: Starta företag med en kompis.

Nu när du har valt din bolagsform och om du skall starta företag själv eller tillsammans med en kompis är det dags att registrera ditt företag!

Registrera ditt bolag

Du registrerar enklast ditt företag via www.verksamt.se som är myndigheternas samlingssajt för företagare. På deras hemsida har de tjänster för att registrera aktiebolag, enskild firma, handelsbolag, kommanditbolag, ekonomisk förening och bostadsrättsförening. Ett aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, ekonomisk förening och bostadsrättsförening måste också registreras hos bolagsverket. Det är dock bara om du vill skydda ditt bolagsnamn som du behöver registrera dig hos bolagsverket när du har en enskild firma, eller om du övergår vissa omsättningskrav eller har över 50 anställda i din enskilda firma.. När du skall registrera ditt bolag hos bolagsverket behöver du också betala en en registreringsavgift, och sedan får du ett registreringsbevis när processen är klar. 

Registrera Aktiebolag

För att registrera ett aktiebolag behöver du som vi tidigare nämnt ha ett aktiekapital på 25 000 kr som satts in i företaget. Du behöver också ha skapat en stiftelseurkund, som är ett dokument  där det skriftligen framgår att du skall starta bolaget. Den krävs för att påbörja registreringen av aktiebolaget. Därefter behöver du skicka in ett intyg från banken där de bekräftar att du har betalat in aktiekapitalet till banken. Dessutom behöver du skicka in:

  • Namnförslag
  • Verksamhetsbeskrivning
  • Vilka ledamöter och suppleanter som skall finnas i styrelsen
  • Vem som skall vara revisor (om du behöver ha en revisor)
  • Uppgifter om hur många aktier varje stiftare skall ha, och pris på dessa
  • Vilket räkenskapsår du skall ha
  • Vem som är stiftare
  • Kontaktuppgifter
  • Adress
  • Bankintyg för det insatta aktiekapitalet

Registrera enskild firma

Att registrera en enskild firma är betydligt mindre komplicerat. Där behöver du endast ansöka om F/FA-skatt. Du kan starta en enskild firma även om du har en anställning. Det kostar ingenting att ansöka om F/FA-skatt.

    Registrera Handels/kommanditbolag

    För att starta handels- eller kommanditbolag  behöver ni som skall starta bolaget avtala med varandra om att starta det. Sedan skickar ni in en ansökan om att registrera företaget, och därefter en ansökan om F-skatt. Under själva registreringsprocessen får bolaget sitt organisationsnummer och sitt namn. För att påbörja registreringsprocessen behöver du: 

    • Namnförslag
    • Verksamhetsbeskrivning
    • Vilka som skall vara bolagsmän (delägare)
    • Vilka som skall vara firmatecknare

    Att ansöka om f/fa-skatt

    Nästa steg är att ansöka om F/FA-skatt. Nu börjar det hela bli “på riktigt”! Att ha F-skatt innebär att du själv är ansvarig för att betala in skatt och avgifter till skatteverket. För att göra detta behöver du ha ett bolag, och registreringsprocessen behöver vara klar. Om du inte har F-skatt behöver uppdragsgivaren (alltså den du säljer till) betala in dina skatter. Därför behöver du, om du är godkänd för F-skatt, även notera det på dina fakturor.

    Om du har en anställning samtidigt som du driver ett eget företag behöver du ha något som kallas för FA-skattsedel. Den innebär att din arbetsgivare är skyldig att betala in skatt och arbetsgivaravgifter i det företag där du har anställning. I ditt eget företag behöver du däremot göra det själv.

    När du ansöker om F- eller FA-skatt behöver du ofta göra en preliminär inkomstdeklaration som ligger till grund för den preliminärskatt du kommer få betala till skatteverket.

    Själva ansökan om att få F/FA-skatt gör du inne på skatteverkets hemsida eller via verksamt.se.

    skatter

    Momsregistrering

    Dags för momsregistrering! Och kanske för det som alla ekonomer pratar om, men som kan vara svårt att förstå: Momsen är aldrig en kostnad. Även om det kan kännas som så så ses moms som ett in/utflöde av pengar i företaget. Vi kommer prata mer om det längre ned.

    Kort och gott gäller att om du skall sälja varor eller tjänster som är momspliktiga i ditt företag behöver du också vara momsregistrerad. Själva momsregistreringen sker i inloggat läge inne hos verksamt, men du kommer att göra din momsregistrering till skatteverket. Det allra lättaste är att göra det digitalt via deras e-tjänster. De flesta moderna bokföringsprogram brukar kunna generera en fil som du sedan kan ladda upp direkt till skatteverkets e-tjänst.

    När du väl har genomgått själva momsregistreringen kommer du få ett momsregistreringsnummer (VAT-nummer). Det kommer skickas till dig tillsammans med ett registerutdrag, där du också får reda på hur ofta du skall redovisa moms.

    En bra sak att tänka som många nya företagare har rädslor för är att skatteverket inte är onda. Tvärtom vill de väldigt ofta hjälpa dig att göra rätt och ge dig hjälp på traven så att det blir rätt för dig.

    Låt ditt bokföringsprogram tänka åt dig

    SpeedLedger bokföringsprogram skapas din bokföring från banken, du får färdiga förslag att godkänna, klart!

    Redo för egenföretagande!

    Sådär! Nu är du klar med all registrering. Nu är det “bara” att komma igång med ditt egenföretagande! Det är ju mycket med att vara egenföretagare och kan kännas kämpigt i tider och underbart i andra. I den här delen vill vi istället fokusera på hur det är att driva ditt företag och förhoppningsvis ge dig en hel del bra information som kan hjälpa dig på traven!

    Att fakturera som egenföretagare

    I den första delen av den här artikeln pratade vi om hur viktigt det var att tänka igenom din affärsidé och skapa en affärsplan att följa. Förhoppningsvis har du också hittat dina första kunder. Och för att få in lite pengar på kontot är det viktigt att ha ett bra faktureringsprogram och också ha koll på vad en faktura skall innehålla. Det finns vissa krav på hur en faktura skall se ut sätta enligt lag, som du måste följa. Men det finns också element som du får bestämma själv, till exempel om du vill ha med din logga på fakturan. Dock är det som vi tycker är viktigt att du kommer igång och börjar fakturera så fort du har genomfört ett jobb. Sätt gärna upp en rutin för din fakturering – exempelvis en gång i veckan, varannan vecka eller en gång i månaden. På så sätt ser du alltid till att få in pengar till bolaget och inte ligga ute med för mycket pengar samtidigt. Det kan också vara smidigt att använda ett faktureringsprogram som finns i molnet. Då kan du komma åt ditt faktureringsprogram var som helst. Dessutom är det också smidigt på så sätt att du kan se vilka av dina kunder som betalat fakturan eller inte.

    Som nämnt finns det vissa delar en faktura enligt lag måste innehålla. Närmare bestämt två olika lagar, bokföringslagen och mervärdesskattelagen.

    Enligt bokföringslagen måste en faktura innehålla:

    • Datum för fakturans utställande (fakturadatum),
    • Vem kunden är,
    • Affärshändelse (vad det är som hänt),
    • Specifikation, det vill säga vad fakturan avser,
    • Belopp

    Mervärdesskattelagen lägger sedan till:

    • Ett unikt fakturanummer (löpnummer) för varje faktura. Den följden får inte brytas utan ansökan, och får inte heller vara ett datum,
    • Säljarens momsregistreringsnummer,
    • Säljarens och köparens namn och adress,
    • Varornas/tjänsternas mängd och art,
    • Beskattningsunderlaget (priset före moms) för varje momssats,
    • Den/de momssatser som gäller,
    • Den del av det du betalar som är moms.

    Testa vår fakturering gratis

    Varför inte testa vårt faktureringsprogram? Du testar gratis i 45 dagar och har tillgång till alla funktioner under provperioden.

    Bokföra som egenföretagare

    När pengar sedan börjar flöda in och ut ur företaget börjar det också bli dags att bokföra. Som egenföretagare är du skyldig att redovisa din vinst/förlust till skatteverket/bolagsverket. Den ligger sedan till grund för hur du kommer bli beskattad. Under registreringen av ditt företag kommer du ha fått göra minst tre val som kommer påverka din bokföring, innan du ens har kommit igång med det:

    • Din bokföringsmetod,
    • hur ofta du skall redovisa moms, och
    • vilken bolagsform du skall ha.

    Att komma igång med bokföringen är också ett bra sätt att hålla koll på hur mycket pengar du har i ditt företag och vart dina kostnader ligger. Det kan sedan hjälpa dig att ta bättre ekonomiskt motiverade beslut. 

    Bokföring mellan de olika bolagsformerna skiljer sig något. Aktiebolags kontoplaner brukar skiljas sig från enskilda firmor, medan enskilda firmor och handelsbolag brukar ha ganska snarlika kontoplaner. 

    På ditt registerutdrag (som du kan hitta under mina sidor när du loggat in på verksamt.se) framgår det vilken bokföringsmetod du skall ha: Faktureringsmetoden eller kontantmetoden. Även om de heter fakturerings/kontantmetoden har de inget att göra med om du kommer fakturera eller inte, utan istället hur du skall bokföra. Har du faktureringsmetoden skall du bokföra dina fakturor (både kostnader och intäkter) två gånger. Har du kontantmetoden behöver du bara bokföra dina fakturor, kostnader och intäkter en gång. Vilken bokföringsmetod du skall ha beror på din omsättning. Har du över 3 miljoner kronor i omsättning måste du använda dig av faktureringsmetoden. 

    Lästips: Faktureringsmetod vs kontantmetod – vad är skillnaden


    Bokföringsprogram med autokontering


    Bokföring i enskild firma och bokföring i aktiebolag skiljer sig åt ganska tydligt. De flesta enskilda firmor har exempelvis kontantmetoden, eftersom det brukar vara lönsamt att bilda ett aktiebolag om du har en omsättning i din enskilda firma på över 500 000 kr. Men framförallt är din privata ekonomi och företagets ekonomi starkt sammanknutna i en enskild firma. När du exempelvis skall ta ut lön från en enskild firma räknas inte det som lön per se, utan som ett eget uttag ur firman. Det innebär också att lönen i en enskild firma inte är en kostnad på samma sätt som den är i ett aktiebolag. Du kommer heller inte betala någon skatt vid det ögonblicket du gör ett uttag i en enskild firma, utan betalar istället skatt och egenavgifter på det resultat din enskilda firma gör. Det är därför bra att kontrollera att det finns pengar kvar till att betala skatt och egenavgifter när året är slut om du har en enskild firma. 

    Principen med bokföring (debet och kredit och dubbel bokföring) är densamma i aktiebolag och enskild firma, eller vilken annan bolagsform som helst egentligen. Här finns dock en stor och viktig punkt att tänka på: Aktiebolagets pengar är aktiebolagets pengar. De är på inget sätt dina pengar även om du står som ägare av aktiebolaget. När du driver ditt företag som aktiebolag är din privata ekonomi och bolagets helt separerade. För att ta exemplet med lön (i en enskild firma heter detta eget uttag) igen så uppstår själv kostnaden för lönen i samma ögonblick som den betalas ut för ett aktiebolag, och du skall även registrera skatt och arbetsgivaravgifter på lönen när du skall bokföra själva betalningen av den. 

    Avdragsgillt

    Vad betyder egentligen avdragsgillt? När du registrerade ditt företag fick du en SNI-kod. Den koden beskriver inom vilken sektor ditt företag skall vara verksamt i. Skall du arbeta med IT har du fått en kod, och är du lantbrukare har du fått en annan. SNI-koden bestämmer också vilken typ av varor du köpa in till företaget och dra av på skatten i slutet av året. Ditt företag kommer beskattas på skillnaden mellan dina intäkter och kostnader. Kostnader som du inte kan “dra av” ska beskattas, medan kostnader som är avdragsgilla inte kommer att bekostas. Vi kan göra ett exempel av det hela:

    – Du har sålt varor för 10 000 kr (intäkt)
    – Du har köpt in varor för 5 000 kr (avdragsgill kostnad)
    – Du har köpt in varor du inte kan dra av för 1000 kr (ej avdragsgill kostnad)

    Resultatet blir då att du kommer bli beskattad på 6 000 kronor och inte 5 000 som är din vinst, eftersom de ej avdragsgilla kostnaderna skall återföras och beskattas i slutändan. I vår artikel vad betyder egentligen avdragsgillt går vi igenom detta mer noggrant.

    SWOT och Business model canvas

    När du kommit till den här fasen, det vill säga börjat få in och fakturera kunder och har koll på hur det går för företaget kan det vara dags att fundera på din marknadsstrategi. Hur skall du vinna över konkurrenter? Vad är dina styrkor och svagheter? Hot och möjligheter?

    Ett enkelt sätt att får reda på det sistnämnda är att göra en SWOT-analys. SWOT står för strengths, weaknesses, opportunities and threats och är en av de klassiska modellerna i marknadsföring. Man brukar dela in en SWOT-analys i inre och yttre faktorer, där inre faktorer är styrkor (strengths) och svagheter (weaknesses), och yttre faktorer är möjligheter (opportunities) och hot (threats). De inre faktorerna kan du själv påverka och de yttre faktorerna beskriver mer hur dina konkurrenter rör sig på marknaden. En SWOT-analys ger dig ett bra verktyg för att se vart du ligger till jämfört med konkurrenter och ger samtidigt en blick på hur marknaden ser ut.

    En till modell som kan hjälpa dig att tänka till hur du skall utveckla din verksamhet är business model canvas. Business model canvas utgår från nio grundpelare:

    • Värdeerbjudande
    • Kundrelationer
    • Kundsegment
    • Distribution
    • Nyckelpartners
    • Nyckelaktiviteter
    • Nyckerresurser
    • Kostnader
    • Intäkter

    Med hjälp av en business model canvas kan du både fila på nya affärsidéer, hur du kan nå ut till en ny marknad, eller hur du kan öka eller förbättra din närvaro på den marknad du valt att vara aktiv på från början. På nystartad hjälper vi dig att sätta ihop en egen business model canvas. Du hittar vårt verktyg Busniess model canvas här.

    Vi hoppas att detta har hjälpt dig på traven! Lycka till med ditt företagande!

    Dela

    Senaste om Nystartad

    Testa vårt bokföringsprogram!
    Har du frågor? Vi ringer dig upp

    Prenumerera på Driva småföretag

    Smarta tips och idéer varje månad till dig som driver eget