Många av oss använder dagligen appar och andra webbtjänster som ligger i molnet och är beroende av att kunna lagra, hämta och logga in säkert med lösenord. Problemet är att man lätt blir överväldigad av alla lösenord om man inte har ett bra system för att administrera det hela. Ofta slutar det med att man lite slappt använder samma lösenord för flera tjänster. Känner du igen dig?

Nu i sommartider är det skönt att rensa ut och städa bort sådant som tar energi och stör en i vardagen, så varför inte passa på att ta kontroll över dina lösenord!

Problemet med svaga lösenord

Fortfarande använder många lösenord som för en rutinerad hackare är relativt enkla att hacka. Det kan vara namnet på sommarstugan med ett årtal eller andra generella namn med årtal eller siffror som tillägg. Problemet med detta är att en hackare utrustad med ett professionellt hackerprogram, lätt kan genomföra “dictionary hacks”, dvs programmet testar i en rasande hastighet vanliga ord från en ordlista tillsammans med vanliga tilläggstecken i alla möjliga kombinationer.

Hur du kan förbättra hanteringen och säkerheten av dina lösenord

Huvudproblemet är nog inte skapandet av långa och kryptiska lösenord utan mer förvarandet och framtagandet av lösenordet. När du i stunden valt att skapa ett konto för en molntjänst så är det rätt omständigt att spara ned det på ett säkert ställe. En del använder Google Doc eller något liknande anteckningsverktyg för att förvara sina lösenord. Du skall då i stunden när du skapat konto öppna upp dokumentet för att sen spara ned lösenordet. Ganska ofta använder man lite slappt samma lösenord för flera olika tjänster. Att ständigt jobba mot ett dokument där alla lösenord finns är både tidsödande och lika säkert/osäkert som lösenordet till ditt anteckningsverktyg om det nu är molnbaserat. Är anteckningsverktyget knuten till en dator kan du inte komma åt det var som helst och lösenorden kan gå upp i rök vid en datorkrasch.

Vad är alternativen?

Något som de flesta i Sverige uppskattar är införandet av BankID som förenklar livet nåt oerhört genom att du kan logga in på alla myndighetstjänster med ett mobilt BankID. Tänk om det gick att logga in på alla webbtjänster på detta sätt – det hade varit drömmen!

Nu finns det välfungerande lösenordsprogram som fungerar ungefär som BankID med ett masterlösenord!

Genom att jobba med ett lösenordsprogram som både kan lagra och ta fram dina lösenord vid behov administrerarar du enkelt alla dina lösenord.

Två av de mest välkända lösenordsprogrammen som kostar några hundralappar per år är Dashlane och LastPass. Du kan använda deras app i både mobilen och datorn och när du väl är inloggad känner programmet av när du går in på en webbsida eller app som finns i din lista och du loggas in automatiskt.

Skapa och memorera ett masterlösenord

För att jobba med lösenordsprogrammet krävs ett säkert masterlösenord som du måste memorera. I mitt förra inlägg resonerade jag lite kring hur man skapar och memorerar ett masterlösen. Här handlar det såklart om att hitta ett minnesknep som funkar för dig!

Hur säkert är ditt masterlösenord?

Är du osäker på hur säkert ditt lösenord är? Kolla upp ditt lösenord på: https://howsecureismypassword.net/ (skapad av Dashlane) som ger dig en hint om hur snabbt ditt lösen kan hackas.

Lycka till med ditt nya & säkra lösenordsliv!

[gravityform id="99" title="false" description="false" ajax="true"]