Så avslutar du försäljningen

Vi har tidigare i pratat om vikten av att utgå från kundens behov och etablera ett förtroende. För att lyckas ro försäljningen i hamn gäller det att förvalta detta förtroende på ett bra sätt. Här är lite försäljningstips som kan leda dig till fler kunder och bättre kundrelationer.

 

Avslutet på försäljningen hänger på rätt timing. I många fall kommer kundens ”nej tack” från att det fortfarande finns kvar en osäkerhet. Undvik därför att i ett tidigt skede av samtalet fråga något i stil med ”Vill du beställa?”. Om kunden fortfarande känner att det ligger obesvarade frågor i luften, eller en brist på förtroende till säljaren, så blir en naturlig reaktion att svara nej och därefter är det svårt att vända till ett ja tack. Hur ska du då vara säker på att alla frågor är besvarade? Här är det ofta bäst att vara helt rak mot kunden och fråga till exempelvis: ”Är det någon mer information du behöver för att kunna fatta ett beslut?”

 

Ta reda på hur kunden vill ha produkten

Ett sätt att leda diskussionen mot ett avslut utan att be kunden svara ja eller nej, är att ta reda på hur kunden vill ha produkten. Till exempel: ”Skulle du föredra produkten i blått eller grönt?”. På så sätt kan du fånga upp kundens funderingar utan att få ett nej, samtidigt som kunden påverkas av tanken att det kommer bli ett köp idag.

 

I allmänhet är det avgörande att komma så långt som möjligt i första samtalet, medan järnet är varmt. En del säljare gör det enkelt för sig genom att säga: ”Jag kan maila över lite information eller en offert, så kan du kolla på det och höra av dig”. Om du väljer den vägen innan du lyckas övertyga kunden, så finns en risk att köpet rinner ut i sanden.

 

Få kunden att känna sig speciell

Genom att få kunden att känna att sig speciell och att erbjuda ett mervärde om kunden beställer direkt, så ökar du chanserna att få till en affär. Ett exempel på ett sådant avslut skulle kunna vara: ”Eftersom du är nystartad i din verksamhet och inte behöver ha tillgång till tjänsten förrän nästa månad, så lägger jag in en gratismånad till dig så du får chansen att utvärdera produkten utan kostnad, innan du kör igång skarpt, låter det bra?. Läs mer här om hur du kan bokföra rabatter.

 




 

[gravityform id="146" title="false" description="false" ajax="true"]