Har du koll på att det är black friday den 27 november? Inte? Då kan det vara bra att veta om det! Black friday brukar betraktas som den första dagen på julshoppingen i USA. Och det brukar råda totalt kaos. De senaste åren har detta även fått fäste i Sverige, så varför inte kika lite på hur du kan maxa din försäljning på både black friday och cyber monday.

 

Hur kan du som småföretagare stå dig mot de stora drakarna på marknaden?

Det råder inget tvivel om att de stora butikerna och kedjorna gör sin stora Black Friday-vinst på att köpa in stora volymer och hålla priserna låga. Men vad kan du göra för att kunna stå upp gentemot de stora aktörerna? Vi tipsar hur du kan tänka!

Kom ihåg att black friday är den 27 November 2020! Har du en webbshop kan du också implementera några av våra tips under cyber monday, som i år infaller måndag den 30 november.

 

 

Rikta ditt erbjudande/erbjudanden

Medan till exempel “julklappar” och “presenter” har en hög konkurrens på Google kan det finnas färre, men nog så attraktiva sökningar på “bordsfläkt” eller “pelarfläkt” om du till exempel säljer fläktar. Då kan ett sätt att dra nytta av Black Friday vara att ha flera riktade erbjudanden mot specifika, mer nischade kundgrupper. Du som säljer tjänster kan rida på Black Friday-vågen på samma sätt genom att exempelvis rikta delar av ditt erbjudande som du vill lyfta mot specifika målgrupper.

 

Ensam är inte alltid starkast

Ett sätt att stå sig bättre mot större butiker är att samarbeta med andra mindre företag. Om ni slår er ihop kan ni skapa erbjudanden som ger mervärde och stärker varandras varumärken. Låt säga att du säljer böcker och du startar ett samarbete med en butik som säljer te och ytterligare en som säljer doftljus. Då kan ni gemensamt erbjuda en relaxbox med bok, te och doftljus. Helt plötsligt har ni ett helt unikt erbjudande som ger er möjligheten att nå ut till en större kundgrupp, eftersom ni nu når ut till tre butiker/företags kundgrupper! Har du en blomsterbutik kan du slå ihop dig med chokladpranlinstillverkaren och skapa schyssta paket. Din fantasi sätter gränsen. Att mixa produkter och tjänster är förstås helt okej.

Om du har en nätbutik är det alltid bra att ha samarbeten med andra webbshoppar och webbplatser för att nå ut till så många som möjligt. Om inte för black friday så kanske inför julhandeln! 

 

Anordna lokala eller digitala event

Du kan hålla mindre event riktade mot specifika målgrupper. Du kan ha Black Friday-sagostund för barn om du säljer barnböcker eller en gör-om-mig-förmiddag om du säljer skönhetsprodukter. Prova också att ha eventen digitalt, vilket passar väldigt bra i dessa tider. Varför inte erbjuda en kurs i online-yoga med prova-på-pris? Driver du en modebutik kan du eller modeller visa upp nyheter som kommit in eller ha en liten utbildning i hur man matchar kläder och accessoarer bäst. Se till att sprida dina event på rätt plattform! Vart befinner sig dina kunder? De allra flesta finns på sociala medier idag, men det är viktigt att tänka på att du väljer det medium där dina kunder befinner sig. 

 

”Ha inte” Black Friday

Gå mot strömmen! Eller rättare sagt, spela på att du går mot strömmen. Här finns en möjlighet genom att marknadsföra sig som ett “ärligt” företag. Genom att inte höja priserna kan du skapa en känsla hos dina kunder att det inte är något “bluff och båg” med ditt företag. 

Lägg till detta att många handlar det de känner sig trygga med, och där det känns rätt. Istället för att ha en rea kan du spela på folks samvete. Om du i din marknadsföring går ut med att du istället för att sänka priserna kommer skänka till exempel 10% av intäkterna under black friday, kan du vinna både anseende och nya kunder!

 

Se över din SEO!

I dagens samhälle går handeln allt mer mot näthandel. Vi gör dessutom mer research på nätet än någonsin tidigare. För dig som företagare är det då viktigt att du syns på nätet. Att se över hur du syns, på vilka sökord och vilken placering är alltså väldigt viktigt just nu. Det kallas för SEO, Search Engine Optimization och en bra SEO-strategi kan hjälpa ditt företag att nå ut till nya kunder och nya möjligheter!