“Vi grundades 1979, och erbjuder det bästa priserna på marknaden…”

Känner du igen dig? När du besöker om oss sidan på ett företags webbplats är stilen oftast så här. Det blir ganska stelt och enformigt, eller hur?

Corporate Storytelling kan du som företagare använda för att förmedla din berättelse på ett attraktivare och roligare sätt. Resultatet blir att ditt företagets budskap når ut bättre, samt skapar mervärde för kunden. Tänk inte grundades och det var en gång…utan istället – VAD vill du berätta, och VARFÖR?

Vad är Corporate Storytelling?

Corporate Storytelling går ut på att använda berättandet (storytelling) som verktyg inom ditt företag. Du kan tillämpa det både internt och externt i din organisation. Tanken är att du uppmärksammar din vision och mål på ett kreativt, begripligt och pedagogiskt sätt. Metoden ger dig också en bra möjlighet att stärka ditt varumärke och skapa lojalitet.

Fördelar med Corporate Storytelling är:

  • Du skapar en kundnöjdhet
  • Det är kostnadseffektivt
  • Det är ett kreativt arbetsredskap
  • Det ger dig möjligheten att separera dig från dina konkurrenter
  • Det stärker din företagskultur
  • Du skapar mervärde
  • Det skapar engagemang och uppmärksamhet kring ditt företag

Vad ska du tänka på?

För att sätta begreppet i ett perspektiv har jag gjort ett hypotetiskt exempel, i detta fall hur Apple skapades. Vilket scenario föredrar du?:

  1. Steve Jobs och Steve Wozniak grundade Apple 1 april 1976. Deras vision var att…
  2. Steve Jobs satt i ett smutsigt litet garage tillsammans med Steve Wozniak och skapade Apple som senare skulle revolutionera världen. Diskussionerna varade långt in på natten, och det gick hett till när de försökte skapa Apples första dator. Konsekvenserna av att de inte var överens ledde till att man såg en glimt av vad Apple kunde bli, och skulle bli i framtiden. Att alla konsumenter enkelt skulle kunna använda deras produkter, och redan där hade Steve Jobs visionen “think different” i sitt huvud.

Okej, det var ju inte exakt så de tänkte, och hur det gick till, jag vet. Men det hypotetiska exemplet ovanför ger dig en inblick på hur det kan se ut när du tillämpar Corporate Storytelling. Det du ska ha åtanke är i vilket perspektiv du väljer att berätta inom ditt företag. Ger du kunden en bra bild och en viss känsla skapar du även ett större intresse och engagemang. När du skriver berättelser ska du tänka på att vara ärlig, personlig, tydlig och att du framhäver dina värderingar. Försök att ha en bestämd struktur och använd humor när du skriver, det uppskattas oftast av kunden.   

Så, vad är din berättelse?

Corporate Storytelling går att använda i din företagskultur i olika sammanhang. Så frågan är…vad, och var är din berättelse? Berättelserna finns där, jag lovar. Det gäller bara att hitta dem i just ditt företag.

Ett tips för inspiration är att du kollar bland din personal, dina kunder och samarbetspartners för att lista ut vad för intressant du kan berätta. Försök att hitta kärnpunkten i ditt företag. Du behöver självklart inte begränsa dig till bara text. Om du vill så kan du utnyttja andra medier för att berätta din historia. Genom till exempel en film eller animationer.  

Vill du ha en djupare kunskap där Corporate Storytelling beskrivs mer ingående rekommenderar jag boken: Storytelling – Ett effektivt marknadsföringsgrepp av Emma Dennisdotter och Emma Axenbrant.