Resultat- och balansräkningen

För att kunna följa sitt företags status är det viktigt att ha möjlighet att ta fram korrekt balansrapport och resultatrapport från sitt bokföringsprogram. Din resultat- och balansrapport ligger till grund för din resultat- och balansräkning.

 Balansräkning

Resultaträkningen och balansräkningen utgör i sin tur huvudinnehållet i årsredovisningen för alla aktiebolag. Både stora och små aktiebolag måste lämna en årsredovisning till Bolagsverket senast 7 månader efter räkenskapsårets slut.

 

Med andra ord är resultat- och balansräkningen en förenkling av resultat- och balansrapporten. I resultaträkningen och balansräkningen kan du utläsa det mesta om företagets ekonomiska status.

 

Ladda ner gratismallar för resultat- och balansräkning

 

Balansräkning

Balansrapporten visar status i verksamheten vid en viss tidpunkt. Det visar med andra ord hur stort det egna kapitalet är vid en viss tidpunkt. Det egna kapitalet är skillnaden mellan tillgångar och skulder. I en balansrapport summeras skulder och eget kapital. Summeringen ska sedan stämma överens med tillgångarna, det vill säga skulder och eget kapital ska balanserna med tillgångar.

  • Ett saldo i balansrapporten som avser första datumet i en period, till exempel 1 januari, kallas ingående balans (IB).
  • Ett saldo i balansrapporten som avser sista datumet i en period, till exempel 31 december, kallas utgående balans (UB).

Summa tillgångar och summa eget kapital och skulder måste vara lika stora i varje balansräkning.

 

Det finns mallar även för hur balansräkningar bör vara uppställda. Gemensamt för alla är att:

  • Summa tillgångar = Summa eget kapital och skulder
  • Förändringen i Eget kapital mellan två balansräkningar = Vinsten (eller förlusten) i resultaträkningen för samma period

Resultaträkningen för perioden blir helt enkelt en sorts specifikation över vad som hänt mellan de två balansräkningarna.

 

Resultaträkning

En resultatrapport presenterar vad som har hänt i verksamheten under en period. Det är alltså en uppställning av årets (eller periodens) intäkter och kostnader med resultatet (vinsten eller förlusten) längst ner.

 

Det finns mallar för hur en resultatrapport bör vara uppställd. Gemensamt för resultatrapporter är att de börjar med intäkterna. Sedan kommer olika typer av kostnader och sist resultatet (vinsten eller förlusten). Ibland visar du också resultat efter olika kostnadsgrupper, till exempel bruttovinst.

 

Det är ganska vanligt att du i resultatrapporten även har en kolumn för jämförelse med föregående period eller budget.

 

Lycka till!