”If people never did silly things, nothing intelligent would ever get done.” Ludwig Wittgenstein

– “Sluta tramsa nu och jobba istället!”

Det går att skära med kniv i luften. Hoppsan, någon var inte på humör att skämta till det idag. Kollegan kanske inte säger det rakt ut, men blicken avslöjar innebörden.

Men, faktum är att forskning tyder på att de företag som endast fokuserar på resultat och således glömmer bort att ha roligt, är mindre framgångsrika jämfört med företag där det ges utrymme till lekfullhet.

“Det är en generationsfråga!” – hörs skrikas någonstans ifrån.

Behöver det vara det? Jag har sett 50-åringar åka vattenrutschkana på badhuset och min egen morfar på 85 gå all in när vi spelar kubb på sommarstugan. Vem säger att samma sak inte skulle kunna hända på arbetsplatsen?

Vi på SpeedLedger jobbar hårt med att revolutionera bokföringen för egenföretagare. Det innebär att vi behöver tänka utanför de gamla inkörda bokföringsbanorna från 1400-talets Florens. Vi måste tänka nytt, bättre och framförallt enklare (med bokföringslagen och god redovisningssed i ryggen såklart). Men, det är inte en slump att vi har Fat Boys (en sorts stor sittsäck) i vissa hörn av kontoret, istället för vanliga hederliga fåtöljer.

Innovation och nytänkande kanske rent av är två inriktningar som kräver en dos av lekfullhet?

Det finns många stora innovationsframgångar att ha som förebild. Liksom finns det misslyckanden. När Bröderna Wright uppfann flyget drog de igång en fantastisk innovationstrend och tack vare dem har vi idag flygplan som kan ta upp till 500 passagerare. På vägen dit fanns troligen många kraschade farkoster med mer eller mindre tveksamma utseenden. Jag är säker på att de hade roligt på vägen. Ibland i varjefall.

Dagen Nyheter publicerade förra året en artikel om forskaren Samuel West som forskat kring hur lekfullhet på jobbet gynnar kreativiteten. Han menar att de som har roligt och skrattar på jobbet presterar bättre, trots att det vid första anblick verkar som om de slösar tid på lek. I själva verket göder de nya idéer och skapar möjligheter att tänka i nya banor, vilket i slutändan löser problem snabbare.

Med det sagt: Hur lekfull är du i ditt företagande? Kommer du ihåg att ha roligt ibland också? Du vet aldrig vad det kan leda till.