Semestertillägg - vad är det och vad säger semesterlagen?

I den här artikeln går vi igenom semestertillägg, vad lagen säger och hur det fungerar.

Kunskapsportalen  >  Bokföringstips > Semestertillägg

Vad är semestertillägg?

Semestertillägg ingår om du har semesterlön och är ett extra tillägg utöver grundlönen. Men varför får vi mer lön när vi inte jobbar? Tanken med semester är att vi ska ladda batterierna och återhämta oss. För att kunna göra det ordentligt är det fördelaktigt med ett extra tillskott i semesterkassan. Förhoppningen är att vi kan komma tillbaka till jobbet efter semestern utvilade och med nya upplevelser med oss. Men hur fungerar egentligen semestertillägg och hur bokförs det? Det ska vi gå igenom här. 

Semesterlagen - det här säger semesterlagen

Enligt semesterlagen har anställda rätt till att få semesterlön i den mån den anställda har tjänat in semester under året. I semesterlönen ingår även semestertillägget som tillkommer utöver grundlönen. Semesterlagen är till viss del dispositiv det vill säga att arbetsgivare och arbetstagare får avtala bort vissa bestämmelser och ersätta med andra regler i kollektivavtal som kan vara mer fördelaktiga för den anställda. En del kollektivavtal innehåller till exempel en extra komplettering på semestertillägget. Är arbetsgivaren bunden till kollektivavtal är det avtalets bestämmelser som gäller i annat fall ska arbetsgivaren följa semesterlagen. 

Låt ditt bokföringsprogram tänka åt dig

Speedledger bokföringsprogram skapas din bokföring från banken, du får färdiga förslag att godkänna, klart!

Sammalöneregeln eller procentregeln?

Lagen säger att “sammalöneregeln” ska gälla. Det innebär i praktiken att den anställda behåller sin nuvarande månadslön och utöver den tillkommer semestertillägget. När sammalöneregeln tillämpas får den anställda endast semestertillägg på sina betalda semesterdagar. Har den anställda månadslön är semestertillägget 0.43% av månadslönen. Har den anställda veckolön är semestertillägget 1,82% av veckolönen. 

I vissa fall får arbetsgivare inte använda sammalöneregeln. Det gäller till exempel om det inte skulle röra sig om månads eller veckolön utan istället timlön eller annan löneform. När inte sammalöneregeln får tillämpas gäller istället “procentregeln” som innebär att den anställda får semesterlön per dag när semester tas ut. Enligt denna regel ska semesterlönen utgöra 12% av den anställdas sammanlagda lön under intjänandeåret. Du kan läsa mer om hur du räknar ut semesterlön enligt sammalöneregeln och procentregeln på verksamt.

Hur bokförs semestertillägg?

Antalet semesterdagar beräknas för varje löneperiod för sig och arbetsgivaren ska göra skatteavdrag på semestertillägg när det betalas ut. Arbetsgivaren ska lägga till beloppet till den ordinarie lönen för avlöningsperioden om tillägget gäller för 1-20 semesterdagar. Därefter ska arbetsgivaren, enligt skattetabellen, beräkna skatteavdraget på det totala beloppet alltså lönen/semesterlönen och semestertillägget sammanlagt. 

Skulle tillägget gälla för 21 eller flera semesterdagar görs istället skatteavdraget för tillägget enligt skattetabellen för engångsbelopp. Spana in vår artikel där en redovisningskonsult går igenom hur du bokför semesterlönen

Sammanfattningsvis så har den anställda rätt till semesterlön med tillhörande semestertillägg för samtliga betalda semesterdagar den anställda tjänat in. Arbetsgivaren ska förhålla sig till anslutet kollektivavtal när det gäller semesterlön och semestertillägg. Är kollektivavtal inte ansultet är det semesterlagen som ska följas. Semestertillägget bokförs ihop med semesterlönen och arbetsgivaren gör skatteavdrag på semestertillägget när det betalas ut.