digitalisering-blogg

Digital bokföring och hur det hjälper dig

Som företagare ställs du förr eller senare inför frågan om hur bokföringen ska skötas. Ska du göra det själv eller ska du lämna bort den? Som näringsidkare har du skyldighet att bokföra allt som händer i ditt företag och självklart vill du att det ska gå rätt till.

Många nya frågor dyker upp som inte rör själva företagandet – Hur är det med momsen egentligen? Hur gör jag en resultatrapport? Vad säger reglerna? Och så vidare…

Idag kan du göra mer och mer på internet. Du kan sköta dina bankärenden, adressändring, du kan storhandla, shoppa kläder och så vidare. Vi gör fler saker i molnet, vi delar och sparar information.

Nu kommer även digitalisering in i olika bokföringsprogram och i redovisningsbranschen, vilket gör att du faktiskt inte behöver arbeta på samma sätt som tidigare. Ofta räknas exempelvis momsen, debet och kredit ut automatiskt. Även lagarna börjar luckras upp när det kommer till digitala kvitton och hur du ska hanterar dem.

Det här gäller för din bokföring

Det är valet av presentationsform som styr hur dina kundfakturor ska sparas, inte i vilken form kunden får dem. Är dina fakturor presenterade i elektronisk form i bokföringen ska de också sparas i elektronisk form.

Ett digitalt eller elektroniskt underlag innebär att du sparar underlaget (fakturan) online. Du antingen fotar ett kvitto eller faktura eller laddar upp det via exempelvis en pdf som du kan ha fått via mail. Du kan fortfarande använda din fysiska pärm, men du kan lika väl spara all bokföring och kvitton i ditt bokföringsprogram och originalkvitton i till exempel en mapp. Fysiska fakturor och kvitton som sparas digitalt i molnet, det vill säga online, behöver inte sparas i sju år, utan kan kastas efter 3 år.

Läs mer om digital arkivering.

Senaste om ekonomi

Testa vårt bokföringsprogram!

Prova tjänsten med vårt testkonto

  • Välj din bank i listan

Tipsa dina vänner

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Utskrift

Få 50% rabatt på första året