Life hacks till dig som fastnat i vardagen

Har du fastnat i rutiner och är i behov av lite motivation för att bygga upp din affärsidé? I dagens blogginlägg ger vi tips åt dig som är egenföretagare och hur du kan fortsätta att utvecklas mot framtiden.

Sug upp kunskap som en svamp

”Knowledge is power” är ett välanvänt citat från 1600-talets kända filosof Francis Bacon. Trots att citatet är över 400 år gammalt så finns det mycket sanning i det. Ju mer du vet om din bransch och dina kunders problemställningar, desto mer vinner du och ditt företag på det. Tar vi det ett steg längre: Ju mer du kan om det som är utanför din ”comfort zone”, desto mer potentiell inspiration kan du hitta och använda till att fungera just för dig och din produkt eller tjänst.

Oftast behöver vi inte uppfinna någon helt ny lösning, utan kan utveckla och optimera någonting som redan finns, men kanske i något annat format. Även dina potentiella kunder kan ha en enorm kunskap som kan vara den mest värdefulla för dig. Lyssna på deras problemställningar och be dem ge feedback om det som du kan erbjuda, för att se om det kan skapa mervärde och förbättra dina produkter och tjänster.

Inspirationen finns där du minst anar det

Du har suttit X antal timmar vid din dator, tankarna snurrar runt men du kommer inte på något svar på ett problem som infunnit sig imorse när du öppnade din mailbox. Du blir bara mer och mer frustrerad över att du inte kommer fram till lösningen och försöker frenetiskt googla dig fram till ett svar. Låter det bekant?

Det kan hjälpa att göra något helt annat som att släppa allt och ta en promenad, eller kanske bolla idéer med en vän eller till och med ett barn, då de är väldigt spontana i sina reaktioner. Svaret kanske till och med dyker upp i mataffären, när du ska välja vilka grönsaker du ska ha i kvällens middagsgryta. Många gånger hjälper det att släppa dilemmat helt och hållet, för det är när hjärnan slappnar av som tankenystanet ofta reder ut sig självt och man får en aha-upplevelse.

Bär med dig ett anteckningsblock, du vet aldrig när du kommer på en briljant idé

Richard Branson, som startade Virgin Group Ltd har nämnt att en av de viktigaste verktygen för honom som ledare har varit att skriva ner allt i ett anteckningsblock, vilket har hjälpt honom att hålla fokus på det som är viktigt för hans verksamhets framgång. Detta har även har hjälpt honom att undvika att skjuta upp saker.

Genom att ha med dig anteckningsblocket tar du även tillvara på all information, som kan vara betydelsefullt för dina idéer och riskerar inte att glömma någonting bara för att du var på språng. Telefonen fungerar såklart också som en bra plats att anteckna på, då det är någonting som de flesta alltid bär med sig överallt. Använd t.ex. telefonens förinstallerade anteckningsblock och gruppera anteckningarna i olika kategorier så att du får en bra översikt som fungerar för just dig.

Perfektion finns inte

Det är många som tror att deras affärsidé måste vara perfekt från start, eller under de första åren efter att ha startat firman, men i verkligheten så finns det ingenting som heter perfektion. Ser man det svart på vitt så kan ordet nästan indikera att det finns en slutdestination, men som inte ger något utrymme till förbättring efter att perfektion har nåtts. Att alltid sträva efter att vara bättre än det man var igår, är en nyckel till framgång och ger motivation många till att fortsätta framåt.

Nätverka!

Ett sätt att få utbyte av både idéer och råd är att nätverka med andra egenföretagare och folk i branschen. Undersök vilka aktörer som finns som kan hjälpa dig att nå dina mål, kanske har du något att erbjuda dem också? Kanske kan ni ge varandra feedback på saker ni fastnat på? När du möter folk som kan vara nyckelpersoner för dig och din verksamhet så är det såklart extra viktigt att vårda relationerna, precis som med vänner.

LinkedIn är en bra professionell sida som är till för just nätverkande och att kunna hålla kontakt med människor man möter, då det kan vara svårt att hålla reda på annars. Sedan är det såklart viktigt att inte bara ”gömma sig” bakom en skärm. För när det kommer till affärer så har mänskliga möten ett högt värde för kvaliteten på relationerna och även utbytet av information eller hjälp. 

Glöm inte din vision

Ha din vision, ditt mål och dina ledord synliga så att du aldrig tappar fokus på den stora helheten: helikoptervyn. När man jobbar med att förbättra produkter och tjänster så kan man enkelt hamna i en fälla, där man enbart ser smådetaljer och problem. I hårda tider kan det även vara lätt att glömma varför man ens startade sin verksamhet och i värsta fall, att fastna i en ond cirkel. Därför kan det ha positiv inverkan på attityden och entreprenörsandan när man frekvent blir påmind om varför man är där man är och vad man har att sträva mot. De flesta människor behöver något slags mål som motivation, för att komma framåt och det är inte annorlunda i arbetslivet. Om du har andra som arbetar under dig, så kan det vara bra att hjälpa dem förstå vad som är viktigast för att ni ska uppnå målen tillsammans.

Ibland behöver vi alla en liten påminnelse och motivationsboost, och att veta att alla egenföretagare någon gång har varit där hjälper en att få förståelse för att det är en del av processen och lärandet.

Dela

Senaste om Driva småföretag, Starta/Driva

Testa vårt bokföringsprogram!
Har du frågor? Vi ringer dig upp

Prenumerera på Driva småföretag

Smarta tips och idéer varje månad till dig som driver eget