swedbank-logo-samarbete

Betala med autogiro

Nu kan du nu välja bort pappersfaktura och istället göra din betalning till oss via autogiro. Summan dras automatiskt från ditt bankkonto och händelsen hamnar i autokonteringen utan att du själv behöver lägga in betalningen på Internetbanken.

Hämta medgivandeblankett

Så här gör du

1. Lämna medgivande

Fyll i medgivandeblanketten för autogiro. Du hittar blanketten här. Skicka in din underskrivna blankett på något av följande sätt:

SMS:a in ditt medgivande som en bild till 0730-121233

E-post till autogiro@speedledger.se,

Posta portofritt till:
FRISVAR: SpeedLedger
c/o Visma, City Gate
Fabrikstorget 1  
402 50 Göteborg

2. Aviseringar

Avisering sker till angiven e-post på ditt medgivande. Aviseringen innehåller en fakturakopia som du kan spara som underlag till din bokföring.

3. Bokföringsunderlag

mina sidor inne i din e-bokföring hittar du dina fakturaunderlag.

Där framgår vilket intervall som debitering avser, summan för perioden och vilket datum som autogirodragningen kommer att ske.

Vanliga frågor och svar

Varför har jag fått en faktura trots att jag har autogiro?

Ditt medgivande måste först bli godkänt av Bankgirocentralen. Innan det har skett kommer du att få fakturor till den e-post du angett. Om du har fått en faktura via e-post behöver du betala den då den inte kan göras om till en autogirobetalning i efterhand.

Om autogirodragningen ej kan genomföras skickas en faktura via e-post med ordinarie faktureringsavgift och du uppmanas inbetala denna periods avgift till bankgironumret angivet på fakturan. Observera att denna faktura ersätter den aktuella periodens autogirodragning och måste betalas in enligt beskrivet ovan.

Hur ofta betalar jag för tjänsten?

Du väljer att betala för tjänsten i 3 eller 12 månadersintervall. Vilken period autogirodragningen avser framgår på underlaget som du hittar på mina sidor i programmet.
Du kan där även välja att byta debiteringsintervall inför nästa period.

Dragningen sker den 20:e varje månad eller 15 dagar efter avisering i innevarande period och avser hela perioden.
Exempel: Jag har valt 3 månadersintervall, perioden jag skall debiteras för är jan-mars. Avisering sker 5 januari, autogirodragning sker 20 januari.

Varför drogs inte pengarna?

Antingen har medgivandet annulerats eller så saknas täckning på kontot. När en betalning ska genomföras gör Bankgirocentralen en täckningskontroll hos din bank. Täckningskontrollen görs på morgonen på betalningsdagen. Om det inte finns pengar just då försöker Bankgirocentralen att genomföra autogirodragningen ytterligare tre bankdagar i följd.

Om autogirodragningen ej kan genomföras skickas en faktura via e-post med ordinarie faktureringsavgift och du uppmanas inbetala denna periods avgift till bankgironumret angivet på fakturan.

Hur ändrar jag min e-postadress dit autogironotifieringar skickas?

Du ändrar din e-post inne i din e-bokföring på Mina sidor i rutan Betalningsintervall

Avslut och ändringar

Så drar du tillbaka ditt autogiromedgivande

För att dra tillbaka ditt autogiromedgivande kontaktar du ditt lokala bankkontor eller internetbanksupporten. Observera att du då bör kontrollera så vi har korrekt faktureringsadress till ditt företag då dina debiteringar i framtiden kommer ske via e-postfaktura.

Avsluta tjänsten

För att avsluta tjänsten ringer du oss på telefonnummer 08-58 59 08 00.
Du kan även skicka in din begäran om avslut via e-post till ekonomi@speedledger.se. I meddelandet behöver organisationens namn, organisationsnummer, ditt telefonnummer och önskat avslutsdatum framgå.

Observera att avslut skall ske under innevarande debiteringsperiod och avslutsdatum kan tidigast vara sista dagen i din nuvarande eller framtida avtalsperiod. I samband med ditt avslut är du själv ansvarig för att säkerhetskopiering av önskad bokföringsdata sker, då du ej kommer ha tillgång till programmet efter begärt avslutsdatum.

Hur byter jag bankkonto som autogirodragningen görs ifrån?

Ändring av bankkontonummer från vilket din autogirodragning sker kan göras på två olika sätt:

  1. Kontakta ditt lokala bankkontor så hjälper de dig byta. Bytet sker då direkt och detta är att rekommendera om en dragning snart skall ske.
  2. Skicka in ett nytt autogiromedgivande till SpeedLedger med ditt nya bankkontonummer. 

Att lägga till eller ta bort tillval, så som kundfakturering

  • Kontakta i första hand ditt bankkontor.
  • Kontakta Telefonbanken på 0771-221122. Är du kund i en fristående Sparbank ringer du din bank direkt.
  • Kontakta Swedbank e-bokföringssupport på 08-58 59 08 00.

swedbank-logo-samarbete

speedledger-logosymbol

Kontakta Speedledger

Har du frågor kan du kontakta supporten för tjänsten e-bokföring via:

support@speedledger.se

eller ring direktnumret på tel. 031-780 06 00.
Försäljningsavdelningen e-post: sales@speedledger.se