Leverantörsreskontra SpeedLedger

Leverantörsreskontra – vad är det och hur fungerar den?

Vad är en leverantörsreskontra?

Som företagare har du garanterat fått en faktura. För att slippa besvär vet vi ju också att det är bra att betala dessa innan förfallodatumet gått ut. För att underlätta kan du använda dig av en leverantörsreskontra. 

En leverantörsreskontra (leverantörsreskontra på engelska: Accounts payable) fungerar egentligen på samma sätt som en kundreskontra. Istället för kundfakturor är det dock dina leverantörsfakturor (alltså fakturor som du skall betala till dina leverantörer) som finns med. I en leverantörsreskontra är det bra att ha med: 

  • Leverantörens namn
  • Fakturanummer på fakturan
  • Belopp som skall betalas
  • Förfallodatum på fakturan

Hur används en leverantörsreskontra?

Bokför du enligt faktureringsmetoden kommer en reskontra räknas upp automatiskt i de flesta bokföringsprogram. Det hela börjar oftast med att du bokför leverantörsfakturan som en leverantörsskuld och kostnad för företaget. I det läget bör du också lägga in eller markera att fakturan skall ingå i din leverantörsreskontra och notera eventuella uppgifter du bör ha med. När sedan betalningen gått ut till din leverantör och leverantörsskulden är betald är det dags att ta bort fakturan ur leverantörsreskontralistan. På så sätt finns endast aktuella fakturor med i leverantörsreskontran. I SpeedLedger e-bokföring fylls leverantörsreskontran på automatiskt.

Bokför du enligt kontantmetoden blir det oftast lite mer manuell hantering av en eventuell leverantörsreskontra. I och med att du med kontantmetoden bokför (kostnadsför) leverantörsfakturan direkt när du betalar den bokförs den oftast per automatik inte in i en leverantörsreskontra. Vill du ha en leverantörsreskontra kan du därför behöva skapa den manuellt. 

När är det bra att ha en leverantörsreskontra?

Egentligen är det alltid bra att ha en. I och med att den bland annat kan hjälpa dig att skapa likviditetsprognoser (alltså hur mycket pengar som kommer finnas på kontot) kan det vara bra att löpande uppdatera den. Man brukar också säga att det är bra att ha en vid årsskiftet eftersom du kan behöva använda den i bokslutsarbetet. 

Använder du kontantmetoden är det vid årsskiftet det är vanligast att du har någon form av leverantörsreskontra. När du upprättar dina leverantörsskulder vid årsskiftet bygger du nämligen automatiskt upp en leverantörsreskontra i bokföringen. 

Anmäl dig till gratis webbkurs i bokföring

Webbkursen Bokföring i praktiken är ett kostnadsfritt webinarium om de vanligaste bokföringsfrågorna för dig som är småföretagare. Välkommen att boka en plats och läsa mer om kursen.

Dela

Senaste om Driva småföretag

Testa vårt bokföringsprogram!
Har du frågor? Vi ringer dig upp

Prenumerera på Driva småföretag

Smarta tips och idéer varje månad till dig som driver eget