Betala med autogiro
Nu kan du göra din betalning till oss via autogiro! Summan dras automatiskt från ditt bankkonto och händelsen hamnar i autokonteringen utan att du själv behöver lägga in betalningen på Internetbanken.
Så här gör du
Aviseringar
Bokföringsunderlag
Vanliga frågor och svar
Varför har jag fått en faktura trots att jag har Ansökt om autogiro?
Ditt medgivande måste först bli godkänt av Bankgirocentralen. Innan det har skett kommer du få fakturan via e-post. Om du fått en faktura behöver du betala den, då den inte kan göras om till en autogirobetalning i efterhand. Om autogirodragningen ej kan genomföras kommer ytterligare försök att dra avgiften genomföras. Det är därför bra att se till att det finns pengar på kontot avgiften skall dras från.
Varför drogs inte pengarna?
Antingen har medgivandet annulerats eller så saknas täckning på kontot. När en betalning ska genomföras gör Bankgirocentralen en täckningskontroll hos din bank. Täckningskontrollen görs på morgonen på betalningsdagen. Om det inte finns pengar just då försöker Bankgirocentralen genomföra autogirodragningen ytterligare tre bankdagar i följd. Om autogirodragningen fortfarande inte kan genomföras kommer du få en påminnelsefaktura som levereras via post eller Kivra. Om den inte betalas i tid går ärendet vidare till inkassohantering.
Hur ofta betalar jag för tjänsten?
Du väljer att betala för tjänsten i 3 eller 12 månadersintervall. Vilken period autogirodragningen avser framgår av underlaget som du hittar på Mina sidor i programmet. Där kan du även välja att byta debiteringsintervall inför nästa period.
Hur ändrar jag min postadress eller e-post?
Du ändrar dina adressuppgifter på Mina sidor under rubriken Faktureringsuppgifter. Där ändrar du också vilken e-postadress du vill ha autogironotifieringen till.
Avslut och ändringar
Så drar du tillbaka ditt autogiromedgivande
För att dra tillbaka ditt autogiromedgivande kontaktar du ditt lokala bankkontor eller internetbankens support. Observera att du då bör kontrollera att vi har korrekt e-postadress till ditt företag eftersom dina debiteringar i framtiden kommer att ske via faktura som du får till din e-post.
Hur byter jag bankkonto som autogirodragningen görs ifrån?
- Kontakta ditt lokala bankkontor så hjälper de dig byta. Bytet sker då direkt och detta är att rekommendera om en dragning snart skall ske.
- Skicka in ett nytt autogiromedgivande till SpeedLedger med ditt nya bankkontonummer.
Avsluta tjänsten
Gå in på Mina sidor och avsluta tjänsten. Observera att avslut skall ske 30 dagar innan innevarande avtalsperiods slut. I samband med ditt avslut är du själv ansvarig för att säkerhetskopiering av önskad bokföringsdata sker, då du ej kommer ha tillgång till programmet efter begärt avslutsdatum. Har du frågor, kontakta oss via e-post: ekonomi@speedledger.se.