OCR nummer

Du som betalar dina räkningar via internetbanken anger allt som oftast ett OCR nummer. Det fungerar som ett referensnummer och finns angivet någonstans på själva fakturan.

OCR nummer - vad är ocr nummer?

OCR står för Optical Character Reading och är en nummerserie som berättar för bankgirot eller plusgirot om en viss faktura har blivit betald. Det här gör att företaget som tar emot betalningen, automatiskt kan registrera vilken faktura som har betalats. Av den orsaken lägger vissa företag in en spärrt så att det inte går att betala utan OCR-nummer. Du får då meddelande i din internetbank om att du är tvungen att fylla i numret.

Så ser ett OCR nummer ut

Det består av enbart siffror och avslutas med en eller två kontrollsiffror. Längden på nummerserien bestäms av den som utfärdar fakturan.

Ocr-nummer

OCR nummer på din faktura - så löser du det

För att du ska kunna skicka fakturor med OCR-nummer krävs att du har ett avtal med din bank. De i sin tur, ordnar med avtal med Bankgirot eller Plusgirot (Nordea). Du behöver även ett faktureringsprogram som kan skapa numret åt dig.

När du avtalar med banken får du välja om OCR-nummer ska vara ett krav när dina kunder betalar in sina fakturor, eller om ska vara valfritt. Om du väljer att numret ska vara valfritt, kan dina kunder hoppa över OCR-numret. Istället kan de fylla i ett meddelande när de betalar sin faktura.

När du fakturerar skapar sedan ditt faktureringsprogram OCR numret, din kund anger numret när han eller hon betalar fakturan. Informationen skickas till Bankgirot som i sin tur skickar informationen vidare till ditt faktureringsprogram.

Automatisk avprickning med OCR nummer

Använder du vårt bokföringsprogram och faktureringsprogram har du funktionen Autoavprickning som möjliggör OCR nummer på dina fakturor. Dina fakturor skickas med OCR-nummer och prickas automatiskt  av som betalda inne i din bokföring när någon av dina kunder betalar sin faktura och anger numret.