Bluffakturor från bedragare är ett ständigt återkommande problem för Sveriges företagare. Många företagare betalar sina bluffakturor av rädsla för att hamna hos kronofogden, ouppmärksamhet eller för att de känner en maktlöshet som småföretagare. Därför är det viktigt att du vet dina rättigheter och vad du som företagare ska göra om du får en bluffaktura.

Det är semestertider och den tid då bluffakturorna ökar som allra mest – då gäller det att vara lite mer vaksam än vanligt.

Om du får en faktura du känner dig osäker kring

Ställ dig dessa frågor:

  • Är det rimligt att vi har fått en faktura? Har vi köpt något?
  • Har vi fått fakturor från den här leverantören innan?
  • Om det är en påminnelse – har du då fått den första fakturan?
  • Bedragare bluffar genom att kopiera storbolagen så att du ska tro att det är från dem exempelvis Telia, Comhem osv. De kan vara skickligt gjorda så håll utskik för det som avviker som ett nytt bank -eller postgironummer. 
  • Kolla upp vilket företag som står bakom Bankgironumret.
  • Finns företaget som har ställt ut fakturan med på vår lista med leverantörer?
  • Om du är osäker kolla upp om företaget finns på riktigt. En koll på Google och allabolag.se brukar räcka.
  • Finns det med på Svensk Handels varningslista? Om de inte finns med är det ingen garanti att företaget inte är en bluff.
  • Vad säger det finstilta på fakturan?
  • Står det någonstans att fakturan egentligen är ett erbjudande av något slag?

Om du upptäcker att du tagit emot en bluffaktura så betala inte! Utan bestrid den. Om ingen betalar så skulle inte skurkarna kunna fortsätta sin verksamhet.

Gör så här för att bestrida en faktura

  • Skriv på fakturan att du bestrider den. Ring inte då det kan vara svårt att bevisa att ett samtal ägt rum.
  • Ange dagens datum och en kort text som säger: Jag bestrider denna faktura på grund av…. ange orsak och vad det gäller.
  • Undvik att signera med din namnteckning. Texta istället ditt eller företagets namn.
  • Posta, faxa eller e-posta till de kontaktuppgifter som utställaren angivit på fakturan.
  • Glöm inte att spara alla dokument. Om du postar med vanlig post är det bra att scanna, kopiera eller fota fakturan med mobilen med bestridandetexten innan du postar.
  • Spara all kommunikation du har haft med blufföretaget.

När du har bestridit fakturan så behöver du inte göra något mer. Får du ytterligare en påminnelse från utställaren hänvisa till ursprungsfakturan och bifoga en kopia på den.  Om företaget mot alla förmodan går vidare till inkasso eller kronofogden. Bestrid även den fakturan.

Så här kan du förebygga

  • Se till att ha uppdaterad information över vilka leverantörer som finns och deras uppgifter.
  • Ge eventuell sommarpersonal information om att det förekommer bluffakturor och att de ska hålla extra koll om det är något som verkar konstigt med en faktura eller en leverantör.
  • Verkar det skumt kolla upp företaget på nätet direkt, vänta med att betala.
  • Läs det finstilta på fakturan noggrant.
  • Upprätta tydliga rutiner för hur faktureringshanteringen ska gå till, attestering osv.
  • Informera alla vad som gäller om de får en bluffaktura.
  • Det finns bra hjälp att få om du råkar ut för bluffakturor. Se även Polisens egna tips för hur du bestrider en bluffaktura.

Svensk Handels hemsida kan du ladda ner deras kostnadsfria  app om hur du skyddar dig. Där kan du ta del av tips, varningar och även anmäla om du blivit utsatt för brott. Fakturbedragarna kommer ständigt på nya sätt att lura företagare och det är därför svårt att få stopp på denna brottslighet. Du kan tipsa om du stöter på ett misstänkt företag. Om vi alla hjälps åt att anmäla dessa bedragare så är vi ett steg närmare att stoppa dem.  I de bästa av världar så kan alla företagare koncentrera sig på verksamheten utan att känna oro och maktlöshet.

[gravityform id="99" title="false" description="false" ajax="true"]