Välja bokföringsprogram i ideell förening

ideell förening

Att välja bokföringsprogram till en ideell förening är minst lika viktigt, som att välja ett bokföringsprogram till vilken annan form av verksamhet som helst. Det som är bra att ha i åtanke är att ideella föreningar och föreningar överlag i de allra flesta fall, har kassörer som byts ut med jämna mellanrum. Därför är det bra att välja ett enkelt bokföringsprogram som uppfyller alla de krav som föreningen har, samt är enkelt att lämna vidare till nästa kassör.

 

Viktiga punkter för en ideell förening:

  • Finns de funktioner som föreningen kräver?
  • Är programmet enkelt att använda?
  • Kostnad – vad får du för pengarna?
  • Support – hur fungerar den och vad hjälper supporten till med?
  • Finns möjlighet att importera och exportera bokföring?
  • Är det webbaserat så att det är enkelt att lämna över till nästa kassör?

 

Vilka funktioner behövs?

Kontrollera att bokföringsprogrammet har de funktioner du behöver för att kunna sköta bokföringen på ett bra sätt. Går det att bokföra i både kontantmetoden och faktureringsmetoden? Finns det möjlighet att skapa fakturor och ha ett medlemsregister?

 

Bokföringsprogrammet du väljer att använda för att sköta bokföringen, ska ha funktioner som underlättar bokföringen för dig och är enkelt att komma igång med. Desto fler smarta och automatiska funktioner programmet har, desto mindre tid behöver du lägga på att komma igång och löpande hantera bokföringen.

 

Fakturering av medlemsavgifter

Fakturering är en viktig del i föreningar. Det är viktigt att det är enkelt, både själva skapandet av en faktura eller en avi och uppföljningen av fakturor. Eftersom medlemsavgifter ofta faktureras samtidigt och med samma belopp till flera medlemmar, är det bra om möjlighet finns att skapa flera fakturor samtidigt. Då slipper du ta upp dyrbar tid på att skapa varje faktura en och en. Kontrollera även vad det finns för rapporter och möjligheter att följa upp fakturor.

 

I rapporterna är det bra att kunna se vilka pengar som skall komma in till föreningen och vilka fakturor som har bokförts när pengarna väl kommit in på bankkontot. Har medlemmar missat eller glömt bort att betala in är det bra att det finns information som visar även detta.

 

Vad ingår i kostnaden?

Många webbaserade bokföringsprogram fungerar som abonnemang där du betalar kvartalsvis eller årsvis. En del leverantörer har en grundkostnad, där du sedan själv kan plocka på de funktioner som du behöver. Andra har ett fast pris för allt. Det som ofta inte är med i grundkostnaden är support, fakturering, möjlighet att lägga till fler användare och andra funktioner som endast vissa segment av marknaden behöver.

 

Frågor att kolla upp när du väljer bokföringsprogram till en ideell förening

 

  • Vad ingår i kostnaden?
  • Vilka funktioner får du för det du betalar?
  • Vilken hjälp får du av leverantören för att komma igång?
  • Finns support ifall frågor och funderingar uppstår på vägen och vilka av dina frågor kan du få hjälp med? Läs mer i vår artikel om bokföringshjälp
  • Finns möjlighet att eventuell revisor eller redovisningskonsult har tillgång till bokföringen vid behov?
  • Kan du flytta över tidigare bokföring från annat program med hjälp av import av SIE-fil, eller finns möjlighet att lägga in ingående balanser manuellt om bokföringen tidigare hanterats med papper och penna?

 

Varför vi rekommenderar ett webbaserat bokföringsprogram

I ett webbaserat bokföringsprogram har du flera fördelar. Du kommer enkelt åt din bokföring med vilken dator som helst med en internetuppkoppling, du betalar ingen startavgift utan endast en abonnemangskostnad och slipper installera någon programvara på din dator. Dessutom görs alla uppdateringar av programmet automatiskt. Ifall din dator går sönder eller blir stulen finns din bokföring säkerhetskopierad och lagrad på säker plats. Allt detta för att göra ditt arbete med bokföringen så smidigt som möjligt för dig.

 

Koppla på fler användare

Även övriga i föreningen kan få tillgång till bokföringen ifall den är webbaserad. Den funktion som behövs i bokföringsprogrammet är att du kan lägga upp flera användare Det är även bra att ha möjlighet att välja vilken behörighet de skall ha för att eventuellt få tillgång att ändra eller enbart läsa informationen som finns i föreningens bokföring.

Läs mer om bokföring i föreningar.

 

Fyll i din e-postadress och få SpeedLedgers guide:
6 saker att tänka på när du väljer bokföringsprogram

välja bokföringsprogram

Läs mer om SpeedLedger bokföringsprogram för förening

 




 

[gravityform id="133" title="false" description="false" ajax="true"]