Fakturering för föreningar

Vilken information behövs vid fakturering?

Vid fakturering är det att vissa delar framgår. Enligt Skatteverket skall följande delar finnas med på fakturan:

  • Fakturadatum
  • Ett unikt löpnummer
  • Säljarens momsregistreringsnummer
  • Köparens momsregistreringsnummer, detta ifall köparen är skattskyldig för köpet eller finns i annat EU-land och har angett sitt momsregistreringsnummer för att få leveransen utan moms
  • Köparens och säljarens namn och adress
  • Varornas och tjänsternas antal och art
  • Datum skall framgå när varorna såldes eller när tjänsterna genomfördes
  • När fakturan betalas i förskott skall betalningsdatum framgå om det kan fastställas och ifall det är något annat än fakturadatumet
  • Beskattningsunderlag för varje skattesats och undantag
  • Enhetspris exkl moms
  • Eventuell rabatt
  • Aktuell skattesats
  • Den moms som skall betalas om det inte är momsfri försäljning
  • Ange “självfakturering” ifall köparen ställer ut fakturan för säljarens räkning
  • Läs mer här

Vilka funktioner behöver du till faktureringen?

Du behöver fundera på är vilka krav du har gällande fakturering och vilka funktioner inom detta som behövs för att kunna skicka fakturor till medlemmar/kunder på ett enkelt sätt och enligt era önskemål. Detta går att läsa mer om på fliken att välja bokföringsprogram.

Beroende på om du använder kontantmetoden eller faktureringsmetoden skall fakturorna bokföras på olika sätt. Med kontantmetoden bokför du intäkten när pengarna kommer in på banken och med faktureringsmetoden bokför du upp en kundfordran på fakturadatumet som sedan bokförs bort när pengarna kommer in på bankkontot. Oftast är det mindre föreningar som använder sig av kontantmetoden.

Se till att du har ordning på fakturorna som skickats till medlemmar/kunder ifall frågor dyker upp på dessa eller något behöver kontrolleras så sparar du tid. Det är lämpligt att spara fakturorna i datumordning i en pärm så att du har god överblick över dem och rapporter/listor i bokföringsprogrammet. Ur dessa rapporter/listor är det bra ifall du kan få ut mer ingående information, exempelvis om medlemmar/kunder missat att betala sina fakturor och en påminnelsefaktura behöver skapas eller eventuellt betalat för sent och en räntefaktura behöver skickas.