Gör som storbolagen – se över dina kostnader

se över dina kostnader
Du som har kalenderår som räkenskapsår har nu med råge passerat första halvan av räkenskapsåret.

Har du månadsmoms eller kvartalsmoms har du dessutom deklarerat momsen för alla perioder under det första halvåret. Inte illa! Grattis! Hur känns det? Bra hoppas vi. Om du är lite tveksam – fortsätt läsa.

Nu kommer vi till det roliga. I ett litet företag är det relativt ovanligt att se över dina kostnader halvårsvis, men vi här i SpeedLedgers supportteam brukar ändå rekommendera att göra som storbolagen och se över sina kostnader halvårsvis. Låter lite jobbigt kanske, men i många fall lönar det sig!

Genom att se över dina kostnader i verksamhet redan nu, istället för att lämna det till årets slut, får du en bra uppfattning om hur din verksamhet mår och om det är något du behöver förändra. Kanske har kostnaderna rusat iväg lite väl mycket, eller kanske du skulle satsa lite hårdare på att få den där nya kunden som tvekar en aning. I bästa fall visar det sig att du gör allt rätt och det är ju alltid en trevlig känsla!

 

Så här gör du för att enkelt se över dina kostnader:

Ta ut en resultatrapport ur din bokföring

Om du använder SpeedLedger e-bokföring gör du det genom att gå till menyn Bokföring och klicka på Resultatrapport. Där klickar du sedan på visa för att skriva ut din resultatrapport eller exportera rapporten till Excel, beroende på vad du är bekväm med. Om du använder något annat bokföringsprogram brukar det sällan vara några problem att få ut en resultatrapport, det är en grundläggande rapport i all bokföring och de flesta bokföringsprogram.

 

Titta på siffrorna

Fundera på om kostnaderna är rimliga och vad de tillför ditt företag. Det ska inte vara något konstigt, utan använd ditt sunda förnuft. Läs rad för rad och fundera på följande frågor.

  • Vad gör jag i mitt företag och varför?
  • Vilka kostnader skapar de tjänster och varor som jag säljer.
  • Vilka varor/tjänster tjänar jag mest på?
  • Borde jag fokusera på någon vara/tjänst och kanske sluta med någon annan vara/tjänst?

 

Kostnader är inte fel

Det kan vara så att du inte har så mycket kostnader men att du gör saker som till exempel tar tid för att leta upp det lägsta priset. Ibland kan det vara effektivt att köpa från färre leverantörer och kanske till och med öka sina kostnader, allt för att du ska få mer tid som du kan använda till att fakturera kunder.

När du har gjort detta, fundera igenom om du är nöjd med resultatet och om det finns något annat du vill förändra eller förbättra. Om du har anställda är ett tips att ha ett möte och snabbt gå igenom vad du kommit fram till så att alla känner sig delaktiga och drar åt samma håll.

 

Lycka till med ditt företagande och kom ihåg: Om du behöver hjälp med bokföring i allmänhet och e-bokföringen i synnerhet så finns vi i supportteamet här!

Med vänliga hälsningar
SpeedLedgers supportteam