Etablera förtroende

I ett säljsamtal bör fokus ligga på kundens behov och intressen. Att ställa frågor och att uppvisa ett genuint intresse för att hjälpa kunden är en nyckel för att etablera ett förtroende. Det är ett viktigt insteg till försäljning av en produkt eller tjänst.

Skaffa förtroende och efter behov

Tyvärr finns det en föreställning att en ”duktig säljare” är någon som är bra på att manipulera vilket gör att yrkesgruppen ibland möts av en viss misstänksamhet. Visst finns det ett fåtal säljare som arbetar på detta sätt men det genomskådas av de flesta kunder och att beteendet således snarare utmärker en dålig säljare.

En skicklig säljare är snarare den som skaffar sig ett förtroende hos kunden genom att vara uppmärksam på kundens signaler, kan anpassa sig till sin kund och intresserar sig för att lösa dennes behov.

två personer i trappa

Man bör istället fungera som en rådgivare som kan anpassa sitt samtal på ett ärligt, sympatiskt och avslappnat sätt efter kunden. Tempo, tonfall och kroppsspråk bör vara lugnt, samlat och i viss mån anpassat till den du pratar med. Kundnyttan ska diskuteras på ett så enkelt sätt och utifrån kundens verksamhet.

Att vara närvarande handlar inte bara om att kunna snappa upp signaler utan din närvaro påverkar också vilket förtroende kunden får för dig. Oavsett om det är ett fysiskt möte eller ett telefonsamtal så märker de flesta personer om du inte är 100% närvarande och fokuserad på samtalet.

 

Även om du lyckas nämna alla produktens fördelar så kommer du sällan lyckas med en försäljning om du exempelvis sitter och scrollar bland nyheterna på nätet under telefonsamtalet. På samma sätt genomskådar de flesta om du överdriver fördelarna med din produkt eller tjänst.

Att etablera ett förtroende hos kunden genom att ta reda på och lyssna till vilka behov som finns och att sedan anpassa samtalet ifrån det är nyckeln till försäljning.




 

[gravityform id="146" title="false" description="false" ajax="true"]