Få dina kunder att skryta om dig

Idag har det blivit allt svårare för företag att få kunder att lita på dem. Det handlar helt enkelt om att det är mer trovärdigt att lyssna på en person än på ett företag. Därför är det idag extra viktigt att du har bra kundrelationer så att de pratar gott om dig när du inte med i rummet. Men hur gör du för att få dina kunder att skryta om dig? Här har du några tips!

 

Så gör du för att få kunderna att skryta om dig:

  1. Kontakta kunder efter att de har handlat hos dig; fråga vad de tycker och be dem lämna ett omdöme.
  2. Har du fått ett tackmail från en nöjd kund? Be om lov att använda det på din webb!
  3. Gör korta videointervjuer med nöjda kunder. Låt dem visa och berätta hur de använder dina produkter och vad de tycker.
  4. Säljer du flera typer av produkter/tjänster? Se till att ha referenser för så många av dem du kan!
  5. Försök också ha referenser från olika typer av kunder. Vi lyssnar ju helst på erfarenheter av någon som liknar oss. Behöver du referenser från barnfamiljer, singlar och par? Inköpschefer och IT-chefer? Unga och äldre? Stockholmare och skåningar?
  6. Vilka nättjänster använder dina kunder när de letar efter hjälp? Googla ditt företagsnamn eller produkt/tjänst och se vad som dyker upp om du inte vet. Uppmuntra dina kunder att lämna omdömen där. Glöm inte bort LinkedIn – du som t ex arbetar som konsult kan be uppdragsgivare att lämna rekommendationer på din profilsida. Här är tips för en bra LinkedIn-profil.  
  7.  När du ber om omdömen, försök att få dem så konkreta som möjligt. Istället för att något är jättebra, ta reda på varför det är bra, exakt vilken nytta kunden haft av dina produkter och på vilket vis det hjälpt dem. Ge exempel: Har de tjänat pengar genom att använda dina produkter? Sparat tid? Hur mycket och på vilket vis? På vilket sätt har du förbättrat livet för dina kunder?

 

MISSBRUKA INTE FÖRTROENDET

    1. Glöm aldrig att fråga om lov innan du använder en kunds ord, namn, bild eller logotyp.
    2. Ändra inte kundens ord och lägg inte till något. Äkthet är nyckeln till trovärdighet. Det är den riktiga kundupplevelsen och kundens egna ord som bygger förtroende för dig.
    3. Hitta inte på citat eller kunder. Gör du bra saker kommer kunderna att säga bra saker. Du behöver inte uppfinna komplimanger. Skulle du själv lita på ett företag som måste hitta på nöjda kunder? Använd riktiga, namngivna personer, helst med bild.
    4. Kom ihåg att tacka dina referenskunder! Läs hela Lena Grundbergs artikel om referenskunder.

Vi på SpeedLedger använder oss av referenskunder som gillar vår tjänst. Det är viktigt att få en inblick om vad kunderna tycker om tjänsten vi erbjuder, och hur de använder den. På så sätt kan vi ta till oss förändringar och göra förbättringar. Men vi vill också lyfta upp och visa att vi har nöjda kunder som gillar vår produkt.

Se vår kund Emil och hur han beskriver e-bokföring

Låt dina kunder visa att din produkt är värd att köpa!

Lycka till!

[gravityform id="146" title="false" description="false" ajax="true"]