Bluffakturor - hur upptäcker du & bestrider en bluffaktura?

Det är ju självklart obehagligt att få en bluffaktura och inte alltid helt enkelt att veta vad du faktiskt ska göra med fakturan.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Andra har också läst

Testa 14 dagar gratis!

Kunskapsportalen  >  Driva småföretag > Hantera bluffakturor

Bluffaktura - hur skall jag hantera det?

Regel nummer ett när du tror att du har fått en bluffaktura är att inte betala fakturan. Regel nummer två är att bestrida bluffakturan.

Svensk Handel publicerade nyligen en varningslista som varnar för bluffakturor och företag med tvivelaktiga försäljningsmetoder, eller för erbjudanden som kan uppfattas som vilseledande.

Så vet du att du har fått en bluffaktura

Att få en bluffaktura är ett väldigt vanligt problem för småföretagare i Sverige. De senaste åren har blufföretag runt om i landet omsatt runt 10 miljarder kronor. Många småföretagare betalar sina bluffakturor av rädsla för att hamna hos kronofogden. Det finns olika sorters bluffakturor. 

Den kapade fakturan
Den kapade fakturan ser ut att komma från till exempel Com Hem, men bankgiro- eller postgironumret är ändrat. Den här är svår att känna igen, men har du samma leverantörer löpande är det alltid bra att reagera om bank- eller postgironumret är annorlunda.

Bluffaktura från ett företag som du inte har anlitat
Ibland dimper det ner fakturor som helt sonika kommer från företag som du inte har anlitat. Du kanske får en faktura från Sannes nyckelservice, trots att du aldrig har ingått något avtal med företaget eller anlitat dem på något sätt.

Dessa fakturor ser troligtvis helt legitima ut. För att hjälpa dina sommarextran kan du hålla en lista på vilka leverantörer du anlitat och be dem reagera på sådant som avviker från listan.

Erbjudandefakturan
Det här är en faktura som ser ut som en faktura men egentligen är ett erbjudande. Här är det viktigt att alltid läsa det finstilta. I perioder då företag anlitar sommarvikarier är det bra att de är medvetna om problemet och noggrant läser det finstilta på alla fakturor, även fast det handlar om små belopp.

Så upptäcker du en bluffaktura

För att ta reda på om företaget som skickat fakturan är verkligt och legitimt räcker det ofta med en vanlig googling. Du kan även ta en titt på Svensk Handels varningslista över företag i gråzonen.

Checklista för att upptäcka bluffakturor:

  • Är det rimligt att vi har fått en faktura? Har vi köpt något? 
  • Om det är en påminnelse – har du då fått den första fakturan?
  • Är bank- eller postgironumret samma som förra gången?
  • Har vi fått fakturor från den här leverantören innan?
  • Finns företaget som har ställt ut fakturan med på vår lista med leverantörer?
  • Kolla upp vilket företag som står bakom Bankgironumret.
  • Är företaget riktigt?
  • Finns det med på Svensk Handels varningslista?
  • Vad säger det finstilta?
  • Står det någonstans att fakturan egentligen är ett erbjudande av något slag?

Om du upptäcker att du har fått en bluffaktura bör du alltid bestrida fakturan. 

Bestrida en bluffaktura

Det är ju självklart obehagligt att få en bluffaktura och inte alltid helt enkelt att veta vad du faktiskt ska göra med fakturan. Eftersom ett inkassobolag bara kan driva in en fordran om fordran inte bestridits, är det viktigt att du bestrider bluffakturan.

Så fort en fordran bestridits tappar inkassobolaget sin makt och måste lämna tillbaka ärendet till uppdragsgivaren, det vill säga till den som ställt ut fakturan. Med andra ord faller själva inkassoprocessen och tvisten avgörs så småningom i en domstol.
Om du vet att du har rätt och inte ska betala, ska du alltid bestrida fakturan.

Så gör du för att bestrida en faktura

  1. Skriv med bläckpenna på fakturan: dagens datum, Jag bestrider denna faktura på grund av…. Undvik att signera med din namnteckning, texta ditt eller företagets namn
  2. Posta, faxa eller e-posta till den adress eller faxnummer som utställaren angivit på faktura.
  3. Ring inte utställaren. Tyvärr är muntliga bestridanden ofta svåra att bevisa.
  4. Spara alla dokument. Om du postar med vanlig post är det bra att scanna av eller kopiera fakturan med bestridandetexten innan du postar.

Ange kortast möjliga anledning till att du bestrider fakturan. Till exempel: Har inte beställt någon vara/tjänst. Du behöver inte bevisa något i bestridandet, ett enkelt meddelande att du anser dig icke betalningsskyldig räcker.

Efter att du bestridit fakturan behöver du inte göra något mer. Om det kommer ytterligare krav på samma faktura från utställaren, eller ett inkassobolag, hänvisar du bara till ditt tidigare bestridande den xxxx-xx-xx och bifogar en kopia på ditt första bestridande.

Så här kan du förebygga

  • Se till att ha uppdaterad information över vilka leverantörer som finns och deras uppgifter.
  • Ge eventuell sommarpersonal information om att det förekommer bluffakturor och att de ska hålla extra koll om det är något som verkar konstigt med en faktura eller en leverantör.
  • Verkar det skumt kolla upp företaget på nätet direkt, vänta med att betala.
  • Läs det finstilta på fakturan noggrant.
  • Upprätta tydliga rutiner för hur faktureringshanteringen ska gå till, attestering osv.
  • Informera alla vad som gäller om de får en bluffaktura.


På Svensk Handels hemsida kan du ladda ner deras kostnadsfria app om hur du skyddar dig. Där kan du ta del av tips, varningar och även anmäla om du blivit utsatt för brott. Fakturbedragarna kommer ständigt på nya sätt att lura företagare och det är därför svårt att få stopp på denna brottslighet. Du kan tipsa om du stöter på ett misstänkt företag. Om vi alla hjälps åt att anmäla dessa bedragare så är vi ett steg närmare att stoppa dem.  I de bästa av världar så kan alla företagare koncentrera sig på verksamheten utan att känna oro och maktlöshet.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Utskrift

Andra har också läst

CTA Prova!