Kunskapsportalen

Crowdfunding – finansiering av företag

Att ta sin affärsidé från att vara just en idé till ett riktigt projekt är ett spännande arbete. Det innebär bland annat att hitta finansiering till sitt projekt.

Det har blivit enklare för entreprenörer av olika slag att nå ut till fler människor för att visa upp sina idéer och få sina projekt finansierade i högre utsträckning än tidigare.
Du behöver inte längre åka runt och knacka dörr för att presentera din affärsidé eller dina projekt. Tack vare internet och sociala medier har det dykt upp många olika alternativ att synas, höras och visa upp sig.

Crowdfunding

En av de nyare och lite mer spännande sätten att finansiera sin affärsidé är crowdfunding. Crowdfunding, även kallat gräsrotsfinansiering, är ett sätt för en ny företagare att vända sig till ett stort antal finansiärer för att få startkapital eller annan finansiering. Det går ut på att presentera sin affärsidé på nätet i någon av de många crowdfundingportaler som finns, till exempel Kickstarter eller Funded By Me. Därefter kan privatpersoner eller andra finansiärer som tycker att din idé är rolig, intressant eller banbrytande bidra med pengar. Det innebär att många små finansiärer pytsar in mindre summor till din verksamhet.

Konceptet har blivit rasande framgångsrikt och Svenska Dagbladet kallar det för den kreativa lösningen för småföretag på jakt. Tidningen Entreprenör har skrivit flera artiklar inom ämnet, bland annat om Mormor Agdas Därproducerade glass som tack vare crowdfunding idag har över 140 delägare som alla pytsat in mellan 2 000 till 20 000 kr till verksamheten.

 

Exempel på sidor där du kan söka finansiering

 

 

Du får sedan själv marknadsföra dig via olika sociala kanaler och forum. Detta innebär i sin tur att många olika personer kan bidra till ett projekt och vara delaktiga i ett projekt många i annat fall inte vetat existerade. Investerare kan vara med och stödja ekonomiskt och även följa projektet från början till slut.