Bokför du själv? Nu ska vi grotta ner oss lite i det här med förbrukningsmaterial!

Du har säkert funderat på hur du ska bokföra vissa inköp som tillhör verksamheten, men INTE räknas som inköp av material och varor som du ska förädla. Du har kanske köpt in lite muggar, toalettpapper till kontoret, en dörrmatta eller en extra glödlampa. De här något odefinierade inköpen bokför du som förbrukningsmaterial, det vill säga på bokföringskonto 5460 Förbrukningsmaterial. Om det handlar om material till kontoret kan du även använda dig av bokföringskonto 6110 Kontorsmaterial.

Skillnaden mellan förbrukningsmaterial och förbrukningsinventarie

Så vad är skillnaden här? – Den är faktiskt inte så stor! En förbrukningsinventarier är ett inköp till företaget som inte är direkt kopplat till själva produktionen och är en sorts inventarie med en kortare livslängd. Det här betyder att du inte gör avskrivningar på inköpet, som du hade gjort med en vanlig inventarie. Med kort livslängd menas kortare än tre år, men i allmänhet längre än ett år. Förbrukningsmaterial har samma relation till produktionen i företaget, men har en livslängd på under tre år.

Så skillnaden är alltså:

Förbrukningsinventarie

  • Livslängd 1-3 år
  • Kostar mindre än 22 200 kr exklusive moms
  • Exempelvis en bokhylla eller dammsugare

 

Förbrukningsmaterial

  • Livslängd 0-1 år
  • Kostar mindre än 22 200 kr exklusive moms (ett halvt prisbasbelopp)
  • Exempelvis en glödlampa eller toalettpapper

Här kan du läsa mer om skillnaden mellan förbrukningsinventarie och förbrukningsmaterial. 

Du bör även skilja på förbrukningsinventarie och inköp av material och varor (bokföringskonto 4010 Inköp material och varor). Inköp av material och varor är sådant som du köper in i företaget för att förädla och sälja vidare. Om du till exempel är frisör kanske du köper in hårvårdsprodukter och säljer vidare. Det är då ett typiskt inköp av material och varor. 

 

Välkommen på bokföringsutbildning

Just nu håller vi gratis bokföringsutbildning – Bokföring i praktiken. Under kursen får du reda på svaren på de vanligaste frågorna som vårt supportteam och bokföringsrådgivning får. Utbildningen är över webb, tar cirka 40 minuter och innehåller bland annat: 

  • inköp av varor och kontorsmaterial
  • inköp från annat EU land
  • bokföra dagskassan
  • moms, hur hanterar jag det?
  • utbetalning från kontokortet
  • hur gör jag ett eget uttag?
  • rutiner i företaget och mycket mer.

Läs mer om utbildningen och anmäl dig

Ladda ner guiden Vanliga händelser i din bokföring

De vanligaste händelserna i ett mindre företag och hur du bokför dessa.

MQL - Vanliga händelser i din bokföring

[gravityform id="99" title="false" description="false" ajax="true"]