annonsering-strategi

Annonsera online – inte så svårt som du tror

Din marknadsföring och dina annonser bidrar inte bara till din försäljning. Det bidrar även till att ge ditt företag en själ och sätta en ton. Din grafiska profil tillsammans med hur du uttrycker dig, var du syns och på vilket sätt du syns påverkar vem du når, hur du når dem och hur kundgruppen uppfattar dig.

Som småföretagare har du troligtvis inte samma ekonomiska muskler som ett större företag. En helsidesannons i Dagens Nyheter är bara att glömma. Men det finns andra sätt. Idag är onlinebaserad annonsering påväg att sakta konkurrera ut tryckta annonser i tidningar och tidsskrifter. Du kan annonsera nästan överallt:

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Pinterest
  • Google Ads
  • Retargeting av olika slag
  • Olika onlinebyråer som jobbar med annonsering på olika sajter
  • Inne i olika mobilappar

Annonsera via Facebook

Många företag väljer att börja sin annonsering via Facebook. Det är ett enkelt sätt att annonsera där du lätt kan rikta dina annonser mot rätt målgrupp. Dessutom kan du själv styra hur mycket pengar du lägger ut. Du får även se en ungefärlig siffra på hur många i den potentiella målgruppen som du kan nå.

En annan fördel med Facebook är att de även äger Instagram. Det innebär att du genom ett klick kan ange att din Facebookannons även ska synas på Instagram. Busenkelt! Och rätt snyggt blir det också. Här kan du läsa några fler tips på Facebookannonsering.

 

Annonsera via Google Ads

Google Ads. Många marknadsförare som umgåtts länge med branschen ryser lite vid tanken. Google ads uppfattas ofta som komplext och svårbegripligt. Det är det också. Till viss del.

Det finns konsulter som tar rejält betalt för att lösa din annonsering via Google ads. Men du kan faktiskt göra rätt mycket själv, även om du inte är en hugad marknadsförare. Google Ads är Googles eget annonseringsverktyg. Om du googlar något kommer du att se att det dyker upp länkar högst upp eller till höger i listan med sökträffar. Länkarna är märkta med Annons eller Ad. Det är Google Ads.

Så fungerar Google Ads

Annonserinen fungerar som en budningstjänst. Du anger vilket sökord du vill ranka på och vilka relaterade fraser du vill ha med. Olika sökord är olika populära och har olika hög konkurrens. Det är svårare och dyrare att annonsera på vanliga ord så som mobiltelefon, än på ovanligare ord som till exempel hästmassage.

När du betalar för en annons kan du påverka hur du syns bland de betalda annonserna. De organiska sökresultaten påverkas dock inte utan beror bland annat på hur lång tid dina besökare brukar stanna på din sida och hur många sidor som de besöker på din domän. Läs mer om sökmotoroptimering (SEO) här.

 

Därför är Google Ads bra

Brukar du klicka dig vidare till sidan två med sökträffar? Nä, trodde väl inte det. De flesta väljer att klicka på någon av sökträffarna som finns på sidan ett. Om din SEO inte är helt klockren eller det är hög konkurrens på det du vill ranka, finns risk att du hamnar på någon av sidorna två och framåt. 

Mina topp tre tips till dig som ska börja med Google Ads:

  • Identifiera din målgrupp – vem vill du att ska se dig?
  • Förstå din målgrupp – vilka nyckelord använder de?
  • Nå din målgrupp – var finns de?

 

Ladda ner guiden 10 tips för att lyckas med din Google ads annonsering

  • När du - som representant för ett företag eller motsvarande - anger dina uppgifter ovan kommer Speedledger även att använda dessa uppgifter för att skicka ut information och nyheter som vi tror kan vara av intresse för dig. Du kan när som helst avregistrera dig från våra utskick via en länk i våra utskick eller genom att kontakta oss.

    Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy

Senaste om marknadsföring

Testa vårt bokföringsprogram!

Prova tjänsten med vårt testkonto

  • Välj din bank i listan
  • När du - som representant för ett företag eller motsvarande - anger dina uppgifter ovan kommer Speedledger även att använda dessa uppgifter för att skicka ut information och nyheter som vi tror kan vara av intresse för dig. Du kan när som helst avregistrera dig från våra utskick via en länk i våra utskick eller genom att kontakta oss.

    Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy

Tipsa dina vänner

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Utskrift