Skulle du lita på en säljare?

När du själv ska köpa något, litar du då på företagets säljare eller försöker du ta reda på vad de som köpt produkterna tycker? Jag skulle gissa att du dammsuger nätet efter omdömen och recensioner, eller hur? Som kund letar du information innan du beslutar vad och var du ska handla. Dina blivande kunder letar också på nätet innan de bestämmer sig. De litar mer på sina vänner eller någon som liknar dem själva än på en säljare. Därför behöver du se till att dina blivande kunder kan hitta dina kunders erfarenheter på nätet. Du behöver kundreferenser.

Kundreferensen är beviset

Jag driver sedan 2009 Nordens första kundreferensbyrå, Grundlig. Dagligen ser jag vilken affärsnytta stora företag har av sina kundreferenser. Och det fina är att det fungerar lika bra för småföretag. Referenser från nöjda kunder bygger förtroende för dig och ditt företag. De förklarar värdet och säljer utan att vara reklam. Kundens ord bevisar att det du säger stämmer, en kvalitetsstämpel som ger trygghet.

 

Kundreferensen är kundens egna ord

En kundreferens är när en kund berättar om dina varor/tjänster. Det är inte att du berättar vem du sålt till. Det är inte att du berättar vad du gjort för en kund. Det handlar om kundens ord, kundens upplevelse, kundens berättelse.

Berättelsen kan kallas testimonial, kundcase, kundberättelse eller kundhistoria. Formen kan vara ett citat, en videosnutt eller en lång artikel. Det kan också vara en kund som tipsar en vän om ditt företag eller berättar om sina upplevelser av dina tjänster vid ett event du ordnar.

 

Strössla generöst med kundberättelserna

Använd dina testimonials, kundcase, kundberättelser på så många ställen du kan. Det ökar chansen att dina blivande kunder hittar dem. Lägg upp dem på din webb, på Facebook och andra sociala medier, på Youtube, i nyhetsbrev, i er lokal och i foldrar. Använd dem i offerter, i säljpresentationer, i mailsignaturen och i era annonser.

 

Så gör du för att få kunderna att skryta om dig:

  1. Kontakta kunder efter att de har handlat hos dig; fråga vad de tycker och be dem lämna ett omdöme.
  2. Har du fått ett tackmail från en nöjd kund? Be om lov att använda det på din webb!
  3. Gör korta videointervjuer med nöjda kunder. Låt dem visa och berätta hur de använder dina produkter och vad de tycker.
  4. Säljer du flera typer av produkter/tjänster? Se till att ha referenser för så många av dem du kan!
  5. Försök också ha referenser från olika typer av kunder. Vi lyssnar ju helst på erfarenheter av någon som liknar oss. Behöver du referenser från barnfamiljer, singlar och par? Inköpschefer och IT-chefer? Unga och äldre? Stockholmare och skåningar?
  6. Vilka nättjänster använder dina kunder när de letar efter hjälp? Googla ditt företagsnamn eller produkt/tjänst och se vad som dyker upp om du inte vet. Uppmuntra dina kunder att lämna omdömen där. Glöm inte bort LinkedIn – du som t ex arbetar som konsult kan be uppdragsgivare att lämna rekommendationer på din profilsida.
  7.  När du ber om omdömen, försök att få dem så konkreta som möjligt. Istället för att något är jättebra, ta reda på varför det är bra, exakt vilken nytta kunden haft av dina produkter och på vilket vis det hjälpt dem. Ge exempel: Har de tjänat pengar genom att använda dina produkter? Sparat tid? Hur mycket och på vilket vis? På vilket sätt har du förbättrat livet för dina kunder?

 

Missbruka inte förtroendet

  1. Glöm aldrig att fråga om lov innan du använder en kunds ord, namn, bild eller logotyp.
  2. Ändra inte kundens ord och lägg inte till något. Äkthet är nyckeln till trovärdighet. Det är den riktiga kundupplevelsen och kundens egna ord som bygger förtroende för dig.
  3. Hitta inte på citat eller kunder. Gör du bra saker kommer kunderna att säga bra saker. Du behöver inte uppfinna komplimanger. Skulle du själv lita på ett företag som måste hitta på nöjda kunder? Använd riktiga, namngivna personer, helst med bild.
  4. Kom ihåg att tacka dina referenskunder!

 

Låt kunderna hjälpa till

Som företagare behöver du göra de blivande kunderna trygga. Hjälpa dem att förstå exakt vilken nytta de kan ha av dig och dina varor/tjänster. Hjälpa dem att köpa. Dina nöjda kunder tycker om dig och vill att det ska gå bra för dig – låt dem hjälpa till!

 

Om Lena

Lena Grundberg

Lena driver kundreferensbyrån Grundlig som specialiserar sig på kundreferenser. Grundlig erbjuder både rörlig media, text och kurser om hur du jobbar med kundreferenser och får dina kunder att skryta om dig. Grundlig använder SpeedLedger e-bokföring för att sköta sin bokföring. 

[gravityform id="99" title="false" description="false" ajax="true"]