Fick du en fantastisk affärsidé där nån gång under nyårsnatten och är i tagen att starta eget? Här är några punkter som är värda att tänka igenom:

1. Vad gör din idé unik?

unik

Hur ska du sticka ut på marknaden med din affärsidé och finns det några konkurrenter som du behöver ha koll på? Gör en snabbanalys (eller varför inte en djupdykning) i vem dina konkurrenter är, var de finns, hur de profilerar sig samt hur du är annorlunda jämfört med dem.

2. Vem har du tänkt att sälja åt?

unik

Vem är dina kunder egentligen? Försök att specificera en så tydlig målgrupp som möjligt. Det ger dig även möjlighet att mer exakt sätta fingret på fråga nummer ett. Försök att specificera till exempel kön, ålder, var de bor, hur de lever sitt liv och vad de har för bakgrund. Hitta de faktorer som är viktiga för just din affärsidé.

3. Vad behöver du göra för att vara lönsam?

unik

Det kanske tråkigaste frågan – siffrorna. Hur mycket behöver du sälja för? Vad är dina kunder villiga att betala? Har du några startkostader? Hur länge tar det för dig att bli lönsam? Och så vidare.

Verktyg för att strukturera din affärsidé

För att sätta upp en fullständig grund till en affärsplan – kolla in sidan nystartad.se och verktyget Idékollen. Här strukturerar du upp din affärsidé, får hjälp med kalkyler och får en snygg sammanställning.