Personal Swedbank & Sparbankerna
e-bokföring
Väck frågan till kund - vi ringer upp
Kampanj:
- 50% rabatt första året – Kund testar 14 dagar gratis och få 50% rabatt första året vid val av årsfaktura. Gäller endast nya kunder. Signup måste göras via kampanjsidan för att trigga rabatten, tom 30/4-24
- Nystartat företag – Testa 30 dagar och 50% rabatt första året. Företaget skall ha startat någon gång de senaste 12 månaderna. Läs mer
OBS! Ansluts kunden via banken, blir det ordinarie pris, för kampanjpris behöver kunden skapa konto via kampanjsidan.
Vill kunden få mer information: skicka ett lead så berättar vi mera och slussar dom vidare till beställning på speedledger.se för att ta del av kampanjen.
Om e-bokföring
Vem kan använda e-bokföring?
e-bokföring passar för små- och mikroföretag med 0-5 anställda som sköter sina in- och utbetalningar via Internetbanken
- Omsättning mellan 50 000 – 6 miljoner kronor.
- Den som vill sköta sin bokföring själv
- Perfekt för företag som behöver fullt stöd för ROT/RUT.
- Enkel lösning för butiker/frisörer med bokföring av dagskassa.
- Passar utmärkt för alla bolagsformer inkl. föreningar.
Därför ska din kund välja e-bokföring
- Direktkopplingen till bankkontot i internetbanken. Kundens bokföring ligger i internetbanken.
- Bokföringsrådgivning ingår utan extra kostnad
- Programmet ger smarta förslag till bokföringen och kunden behöver inte tänka på debet och kredit.
Varför ska ni rekommendera e-bokföring tjänster?
Så fungerar e-bokföring
e-bokföring är ett bokföringstjänst som är integrerat i internetbanken hos Swedbank och Sparbankerna och är kopplat till kundens företagskonto. Kundens alla transaktioner förs automatiskt över från bankkontot till bokföringen.
Det innebär att kunden undviker manuellt dubbelarbete och att bokföringen alltid är avstämd mot bankkontot. Programmet blir dessutom smartare med tiden och kommer ihåg hur du bokfört tidigare!
- Kunden sköter sina in- och utbetalningar via internetbanken som vanligt.
- Via funktionen autokontering förs kontohändelser över till bokföringen.
- Kunden väljer bokföringskonto på händelsen eller klickar OK på de smarta förslagen.
- Momsrapporten skapas automatiskt i bakgrunden när kunden bokför.
e-bokföring Introduktion
Att komma igång
e-bokföring är en enkel tjänst att bokföra med, men det kräver att grundinställningarna blir rätt från början.
- Kunden kan komma igång själv med instruktioner från hjälpcentret samt även via chatten inne i tjänsten.
- Kunden kan boka personlig starthjälp med supporten extra utan kostnad.
Kan kunden byta när som helst?
Ja, alla kan byta bokföringsprogram när som helst under året. Med en så kallad SIE-fil importeras kontoplanen och befintlig bokföring in till e-bokföringen. Det går även importera kundregister och lägga in artikelregister i programmet. Detta hjälper supporten till med om det behövs.
Tilläggstjänster
Faktureringsprogram
Fakturering kan du välja som en tilläggstjänst till e-bokföringen.
När du fakturerar och får betalt av din kund kan du matcha fakturan mot inbetalningen i e-bokföringen på grund av kopplingen till bankkontot. Det ger dig en bra kontroll på varje kund som det görs affärer med och gör bokföringen ännu enklare.
Fakturering kundreskontra innebär att kunden vid ett aktivt val får tillgång till fristående fakturering och kundreskontra.
Till faktureringen kan även tillvalet Autoavprickning läggas till. Då förses fakturorna med ett OCR-nummer och matchas automatiskt mot betalningar när de registreras i internetbanken.
Fördelar för kunden:
- Komplett faktureringsprogram online – Enkelhet och tillgänglighet
- Bokföra och fakturera i samma program – Slipper hoppa mellan program
- Bocka av inbetalningen direkt mot fakturan i e-bokföringen
- Uppföljning av obetalda fakturor samt arbeta med krav- och påminnelsehantering
Funktioner:
- Skapa fakturor med egen logga, följesedlar, offerter
- Kund- och artikelregister
- Gruppfakturera, skicka via e-post
- Bokföra och bocka av inbetalningar direkt mot faktura i e-bokföringen
- Uppföljning och påminnelse för obetalda fakturor
- Fullt stöd för omvänd byggmoms, ROT – och RUT avdrag samt utlandsfakturering
e-dagavslut
Tillvalstjänsten e-dagsavslut innehåller funktioner som underlättar för företagskunder som tar betalt med kort och kontanter.
e-dagsavslut ingår som tjänst i e-bokföring Butik och är integrerad i internetbanken Företag. Dagens försäljning uppdelat på kort, kontant och faktura, matas in i ett elektroniskt formulär. Resultatet av dagens försäljning bokförs automatiskt på rätt konto.
Babslikvidutbetalningar bokförs automatiskt på avräkningskontot och om detta inte stämmer överens med resultatet av gårdagens inmatade kortförsäljning kommer en saldovarning.
För frågor gällande korttransaktioner och aviseringar från Babs kortinlösen kontakta Babs Kundservice på telefon 08-411 10 80 eller e-post babs.kundservice@swedbank.se.
Autoavprickning
e-bokföring Autoavprickning ingår i tillvalet fakturering. Med tjänsten slipper kunder med många inbetalningar det tidsödande arbetet med att matcha betalningar mot fakturor. Tjänsten är direktkopplad mot bankgirocentralen.
Så här fungerar det:
- Istället för att se en enda transaktion i en klumpsumma med texten Bankgiro in, delas transaktionen upp på flera rader, en för varje betalning.
- På varje rad syns avsändarinformation, meddelandetext alt. OCR-nummer. e-bokföring
- Autoavprickning föreslår i de flesta fall vilken faktura som ska prickas mot vilken betalning. Det enda kunden gör är att godkänna färdiga förslag.
Fakturaskrivaren
Fakturaskrivaren för e-bokföring är en enkel och effektiv lösning för att skicka e-fakturor och/eller pappersfakturor. Det går snabbt att komma igång och företaget behöver inte investera i nya system.
- Företaget skickar snabbt och säkert fakturor direkt från sin e-bokföring till kunderna.
- När företaget ska skicka fakturor väljer de bankens fakturaskrivare istället för sin vanliga pappersskrivare.
- Fakturaskrivaren skapar automatiskt e-fakturor till de kunder som ska ha det, övriga fakturor skriver banken ut och postar.
- Pappersfakturan skrivs ut i färg och ser ut som i företagets affärssystem.
I tjänsten ingår bankens support att komma igång.
Att komma igång
Banken tecknar ett avtal med kunden och inom ett dygn presenteras användarnamn och lösenord under elektroniska dokument i kundens internetbank. Observera att speciell behörighet (e-faktura) kan behövas om inte användaren har generell behörighet i sin Internetbank. Kunden bör alltid kontakta sina mottagare för att få veta vilka krav de ställer på fakturan.
Boka en tid för demovisning
Boka en visning för din kund. SpeedLedger ringer upp på bokad tid och går igenom e-bokföring. Påminn din kund att sitta vid datorn vid bokad tid.
Prislista e-bokföring
Grundtjänster exklusive moms
e-bokföring Standard | Alla Bolagsformer och Enskild firma med faktureringsmetoden |
vid 3 mån bindning | 359 kr/mån |
vid 12 mån bindning | 319 kr/mån |
e-bokföring Enskild Firma | Enskild firma med kontantmetoden |
vid 3 mån bindning | 259 kr/mån |
vid 12 mån bindning | 219 kr/mån |
e-bokföring Förening | Oavsett bokföringsmetod |
vid 3 mån bindning | 259 kr/mån |
vid 12 mån bindning | 219 kr/mån |
Endast faktureringsprogram | |
vid 3 mån bindning | 129 kr/mån |
vid 12 mån bindning | 109 kr/mån |
Tillägstjänster exklusive moms
Fakturering med kundreskontra | |
vid 3 mån bindning | 99 kr/mån |
vid 12 mån bindning | 79 kr/mån |
e-dagsavslut | |
Vid 3 mån betalning | 79 kr/mån |
Vid 12 mån betalning | 59 kr/mån |
e-faktura/fakturaskrivaren |
99 kr/mån |
FAQ - viktiga frågor och svar
Hantering av leads
Fråga: När hanterar vår support de leads som slussas till oss?
Svar: Vi hanterar alla leads som slussas till oss löpande, vardagar 8:00-17:00.
Vi ringer din kund för att se vilket behov som finns och om e-bokföring passar. Vi återkopplar alltid till bankhandläggare efter samtal.
Fråga: När ska ni slussa kunder till oss:
Svar: Kund som vill ha e-bokföringen direkt i samtal med rådgivare ska ej slussas som lead.
Istället kopplar ni på tjänsten i KMP:n och kan sen hänvisa kunden att boka in en uppstartshjälp.
Vill kunden ha mer info eller en demo slussar ni istället kunden via leadssidan.
Anslutning
Inga nya företagspaket BOKFÖR eller Företagspaket PLUS ansluts efter 2021-04-01.
Viktigt att notera är dock att försäljning av SpeedLedger e-bokföring skall fortsätta. Att Speedledger försvinner ur företagspaketen innebär inte att kunden inte kan köpa produkten. Fortsättningsvis säljs e-bokföring istället som separata licenser.
Anslutning av tjänsten
Ni kopplar först på bankens tjänster i Synk, sen tjänster/paket i Kundmötesportalen.
I KMP väljer du vilket erbjudande och vilka tillvalstjänster som kunden önskar. Du har även möjlighet att sätta ett individuellt pris.
Fråga: Hur ansluter jag licenser i Kundmötesportalen (KMP):
Svar: Följ anvisningarna nedan.
- Välj betala/överföra
- Byt meny till företag (vid enskild firma)
- E-bokföring
- Välj ramavtal eller erbjudande
- Välj grundtjänster och tillval
- Sammanställning
- Lägg in debiteringsuppgier
Mer information finner ni i er interna guide.
Notera att SpeedLedger i dagsläget ej kan ansluta företagspaket.
Fråga: Kontaktar Speedledger alla nya kunder?
Svar: När kund har anslutits får de ett mail från SpeedLedger där vi bekräftar att deras tjänst har blivit påkopplad och att de nu kan logga in.
Fråga: Vad händer om en pluskund vill lägga till, exempelvis bokföringmodulen vid ett senare skede.
Svar:
I och med att inga nya företagspaket säljs kan kunder inte uppgradera till företagspaket bokför.
Kundens licenser vad gäller bokföring och/eller fakturering behöver då läggas om så att kunden i fråga får bokföring, men även ett nollpris på tillvalet fakturering. Om du har några funderingar kring hur du går tillväga för att göra detta, kontakta användarstöd hos Swedbank & Sparbankerna.
All information finns kvar i tjänsten även om bankhandläggare ändrar licens i detta fall.
Avtal & autogiro
Fråga: Vilka betalningsalternativ finns för tjänsten?
Svar: Autogiro är det betalningsalternativ som vi ser att alla kunder anslutet till, därav krävs ett autogiromedgivande från kund.
Kom ihåg att samtliga fält skall fyllas i på medgivandet samt avtalet.
OBS! Avtal och autogiromedgivande för företagspaket skall alltid skickas till SpeedLedger enligt nedan.
Ni finner även autogiroblankett i länk: Autogiroblankett
Fråga: Hur skickas avtalet samt kundens autogiromedgivande till SpeedLedger?
Svar: Vänligen skicka ett mail med bifogat avtal och autogiromedgivande till:
autogiro@speedledger.se
Vänligen ange organisationsnummer i ämnesraden/rubriken.
XXXXXX-XXXX
Posta portofritt till:
FRISVAR: SpeedLedger
c/o Visma, City Gate
Fabrikstorget 1
402 50 Göteborg
Fråga: Vilka betalningsvillkor gäller?
Svar: 15 dagar är betalningsvillkoret.
En notifiering skickas till kund via e-post den dag fakturan ställs ut.
Underlag för betalningen finner kunden under ”Mina sidor” inne i e-bokföringsprogrammet.
Fråga: Kan kunden få fram bindningstiden på något sätt?
Svar: Kunden kan själv se bindningstiden under “mina sidor” inne i e-bokföringen.
Hantering av e-bokföringskunder, support och ekonomiärenden
Fråga: Hur kan kunderna komma i kontakt med supporten?
Svar: Kunderna kan använda sig av chatt-funktionen för att få hjälp med både bokföringsfrågor eller programsupport.
Kunden kan även kontakta supporten via telefon (se öppettiderna).
Fråga: Hur bokar kunden in en tid för starthjälp “via telefon” med Supporten?
Svar: Kunden kan själv ta kontakt med supporten via chatt-funktionen, mail eller telefon för att boka in en tid för starthjälp.
Fråga: Vad händer om en kund chattar med supporten utanför öppettiderna?
Svar: Ett chattmeddelande omvandlas till ett mejl som hanteras av supporten nästkommande arbetsdag. Kunden får alltid återkoppling.
Fråga: Hur ska en bankhandläggare agera om klagomål inkommit angående supportfrågor?
Svar: Mejla ärendet till support@speedledger.se vid supportärende och skriv kort ner hur kunden upplever situationen. Vi lagrar info om alla tidigare interaktioner med kunderna, vilket gör det är enklare för oss att agera på ett snabbt sätt för att göra kunden nöjd.
Fråga: Hur kommer bankhandläggare i kontakt med Speedledger angående ekonomiärenden, licenser?
Svar: Maila ditt ärende till ekonomi@speedledger.se så hjälper vi dig.
Bokslut och årsredovisning
Fråga: Kan vi erbjuda årsredovisning och bokslut till kund?
Svar: I samarbete med Årsredovisning online kan vi erbjuda en smidig hantering av årsredovisning för de företag som redovisar enligt K2-regelverket. För mer info: Årsredovisning Online.
Enskilda firmor har möjlighet att ladda ned sin bokföring för export till skatteverket, en s.k. NE-export. Denna tjänst kostar 199 kr och är en engångskostnad som faktureras i eerhand. Läs gärna mer om funktionen här: NE-bilaga hos SpeedLedger.
Löneprogram
Fråga: Kan vi erbjuda ett löneprogram till kund?
Svar: I samarbete med MaxPa kan vi erbjuda ett enkelt löneprogram för kund. För mer info: MaxPa.
Omdöme
Fråga: Vad tycker kunderna om tjänsten?
Svar: I länken nedan till “Trustpilot” finner ni omdömen över vad kunderna tycker om tjänsten. För mer info: Trustpilot.
Nya internetbanken
Fråga: Hur kommer kunden åt tjänsten i den nya internetbanken (Beta-versionen)?
Svar: När en företagskund trycker på Tillval – e-bokföring (se bild 1.) blir den numera slussad till den nya internetbanken, detta oavsett om man är med i pilotgruppen eller ej.
När kunden slussats från befintlig internetbank till den nya klickar kunden på Bokföring (se bild 2.) i menyn till vänster och därefter Gå till e-bokföring från SpeedLedger (Se bild 3.) för att nå e-bokföringstjänsten.
1. Befintlig internetbank
2.Den nya internetbanken
3. Gå till e-bokföringen SpeedLedger
För er på banken & införsäljning
Vad är nyttan för kontoret/banken?
Ökar kundnöjdhet och kundlojalitet till Swedbank & Sparbankerna. Kundens tjänster samlas inom banken, företagaren får större förståelse för sitt företags ekonomi. SpeedLedgers kundundersökning säger att:
- 98% tycker att direktkopplingen är helt avgörande/viktig
- 73% är mindre benägna att byta bank för att dom kör e-bokföring
Hur avslutas tjänsten?
För att avsluta e-bokföringstjänsten kan kunden gå in på Mina Sidor inne i tjänsten och avsluta själv.
Om kunden vill avsluta t.ex. faktureringsmodulen så ändrar ni direkt i bankens system.
Har du frågor kan du kontakta vår ekonomisupport via ekonomi@speedledger.se.
Om jag behöver hjälp att sälja in tjänsten, hur gör jag då?
Om din kund vill veta mer om bokföringen kan du tryggt skicka kunden vidare till SpeedLedger som går igenom tjänsten så svarar vi på kundens frågor. Därefter återkopplar vi till dig.
Hur skiljer sig e-bokföring mot andra program?
- Funktionen autokontering ger kopplingen till bankkontot. Det innebär att alla transaktioner kommer med in i bokföringen vilket tar bort manuellt arbete.
- Debet, kredit och moms räknas ut automatiskt
- Smarta förslag – bokför genom att godkänna redan färdiga bokföringsförslag.
- Kostnadsfri bokföringsrådgivning som svarar på bokföringsfrågor (unikt).
Kunden kan lägga till flera användare utan extra kostnad.
Skilllnad mot fil och exempelvis Fortnox, Visma? Den som kör e-bokföring behöver inte använda fil. Tjänsten är för den som gör sina betalningar i internetbanken.
Kontakta SpeedLedger
Försäljning frågor
E-post: swedbank@speedledger.se
För ekonomifrågor
E-post: ekonomi@speedledger.se