e-bokföring

för personal på Swedbank & Sparbankerna

Välkommen! Här hittar du information om e-bokföring, alla kundvärden samt hur det fungerar.
Nedan är också direktlänkar som hjälper dig skicka in ett lead eller skapa ett testkonto.

Sveriges vassaste support

Simon berättar

Om tjänsten och tilläggstjänster

  • e-bokföring Enskild firma – Enskild firma med kontantmetoden
  • e-bokföring Standard – Alla Bolagsformer och Enskild firma med faktureringsmetoden
  • Förening – oavsett bokföringsmetod
Pris ink. moms             Pris exl. moms

Här kan du själv testa e-bokföring eller göra en demo för din kund steg för steg. Interaktiv demo

e-bokföring är ett bokföringstjänst som är integrerat i internetbanken hos Swedbank och Sparbankerna och är kopplat till kundens företagskonto. Kundens alla transaktioner förs automatiskt över från bankkontot till bokföringen.

Det innebär att kunden undviker manuellt dubbelarbete och att bokföringen alltid är avstämd mot bankkontot. Genom en AI funktion kommer programmet ihåg hur kunden bokfört tidigare och ger färdiga bokföringsförslag.

  • Kunden sköter sina in- och utbetalningar via internetbanken som vanligt.
  • Via funktionen autokontering förs kontohändelser över till bokföringen.
  • Kunden väljer bokföringskonto på händelsen eller klickar OK på de smarta förslagen.
  • Momsrapporten skapas automatiskt i bakgrunden när kunden bokför.

Tjänsten passar för små- och microföretag som sköter sina in- och utbetalningar i internetbanken. Swedbank  och Sparbankernas e-bokföring passar för alla bolagsformer inkl. föreningar. 

  • Perfekt för hantverkare, fullt stöd ROT/RUT
  • Unik lösning för butiker/frisörer med bokföring av dagskassa
  • Utmärkt för konsulter och lantbrukare
  • Passar den som betalar sina räkningar i internetbanken

e-bokföring är en enkel tjänst att bokföra med, men det kräver att grundinställningarna blir rätt från början. 

  • Kunden kan komma igång själv med instruktioner från hjälpcentret samt även via chatten inne i tjänsten.
  • Kunden kan boka personlig kom-igång-hjälp utan kostnad med supportern.
  • Starthjälp på plats med hjälp av e-kraft, en lokal redovisningskonsult som är certifierad som hjälper kunden att komma igång med tjänsten. Kostnaden är 1 995 kr ex moms för tre timmar.

Ja, alla kan byta bokföringsprogram när som helst under året. Med en så kallad SIE-fil importeras kontoplanen och befintlig bokföring in till e-bokföringen. Det går även importera kundregister och lägga in artikelregister i programmet. Detta hjälper supporten till med om det behövs.

Detta gäller även byte från konkurrent (som Fortnox, Dooer, Bokio etc.) till e-bokföring.

Fakturering kan du välja som en tilläggstjänst  till e-bokföringen.

När du fakturerar och får betalt av din kund kan du matcha fakturan mot inbetalningen i e-bokföringen på grund av kopplingen till bankkontot. Det ger dig en bra kontroll på varje kund som det görs affärer med och gör bokföringen ännu enklare.

Fakturering kundreskontra innebär att kunden vid ett aktivt val får tillgång till fristående fakturering och kundreskontra.

Till faktureringen kan även tillvalet Autoavprickning läggas till. Då förses fakturorna med ett OCR-nummer och matchas automatiskt mot betalningar när de registreras i internetbanken.

Fördelar för kunden:

  • Komplett faktureringsprogram online – Enkelhet och tillgänglighet
  • Bokföra och fakturera i samma program – Slipper hoppa mellan program
  • Bocka av inbetalningen direkt mot fakturan i e-bokföringen
  • Uppföljning av obetalda fakturor samt arbeta med krav- och påminnelsehantering

Funktioner:

  • Skapa fakturor med egen logga, följesedlar, offerter
  • Kund- och artikelregister
  • Gruppfakturera, skicka via e-post
  • Bokföra och bocka av inbetalningar direkt mot faktura i e-bokföringen
  • Uppföljning och påminnelse för obetalda fakturor
  • Fullt stöd för omvänd byggmoms, ROT – och RUT avdrag samt utlandsfakturering

Tillvalstjänsten e-dagsavslut innehåller funktioner som underlättar för företagskunder som tar betalt med kort och kontanter.

e-dagsavslut ingår som tjänst i e-bokföring Butik och är integrerad i internetbanken Företag. Dagens försäljning uppdelat på kort, kontant och faktura, matas in i ett elektroniskt formulär. Resultatet av dagens försäljning bokförs automatiskt på rätt konto.

Babslikvidutbetalningar bokförs automatiskt på avräkningskontot och om detta inte stämmer överens med resultatet av gårdagens inmatade kortförsäljning kommer en saldovarning.

För frågor gällande korttransaktioner och aviseringar från Babs kortinlösen kontakta Babs Kundservice på telefon 08-411 10 80 eller e-post babs.kundservice@swedbank.se.

Med e-bokföring Autoavprickning slipper kunder med många inbetalningar det tidsödande arbetet med att matcha betalningar mot fakturor. Tjänsten är direktkopplad mot bankgirocentralen och fungerar inne i e-bokföringen.

Så här fungerar det

  • Istället för att se en enda transaktion i en klumpsumma med texten Bankgiro in, delas transaktionen upp på flera rader, en för varje betalning.
  • På varje rad syns avsändarinformation, meddelandetext alt. OCR-nummer. e-bokföring
  • Autoavprickning föreslår i de flesta fall vilken faktura som ska prickas mot vilken betalning. Det enda kunden gör är att godkänna färdiga förslag.

Fakturaskrivaren för e-bokföring är en enkel och effektiv lösning för att skicka e-fakturor och/eller pappersfakturor. Det går snabbt att komma igång och företaget behöver inte investera i nya system.

    1. Företaget skickar snabbt och säkert fakturor direkt från sin e-bokföring till kunderna.
    2. När företaget ska skicka fakturor väljer de bankens fakturaskrivare istället för sin vanliga pappersskrivare.
    3. Fakturaskrivaren skapar automatiskt e-fakturor till de kunder som ska ha det, övriga fakturor skriver banken ut och postar.
    4. Pappersfakturan skrivs ut i färg och ser ut som i företagets affärssystem.

I tjänsten ingår bankens support att komma igång. 

Att komma igång

Banken tecknar ett avtal med kunden och inom ett dygn presenteras användarnamn och lösenord under elektroniska dokument i kundens internetbank. Observera att speciell behörighet (e-faktura) kan behövas om inte användaren har generell behörighet i sin Internetbank. Kunden bör alltid kontakta sina mottagare för att få veta vilka krav de ställer på fakturan. 

e-bokföring Introduktion

En introduktion och inblick i hur e-bokföringen fungerar och ser ut inne i internetbanken.

För er på banken & införsäljning

Ökar kundnöjdhet och kundlojalitet till Swedbank & Sparbankerna. Kundens tjänster samlas inom banken, företagaren får större förståelse för sitt företags ekonomi. SpeedLedgers kundundersökning säger att:

– 98% tycker att direktkopplingen är helt avgörande/viktig

– 73% är mindre benägna att byta bank för att dom kör e-bokföring      

Är det vi på banken eller ni på Speedledger? – SpeedLedger fakturerar kunderna. Betalsätt för kunden är faktura eller att kunden ansluter sig till Autogiro. Hämta medgivandeblankett här

För att avsluta e-bokföringstjänsten så kan kunden gå in på Mina Sidor inne i tjänsten och avsluta själv.

De kan även kontakta Swedbank och Sparbankernas e-bokföringssupport på telefonnummer 08-58 59 08 00, som bemannas av SpeedLedger. Om kunden vill avsluta t.ex. faktureringsmodulen så ändrar ni direkt i bankens system.

Har du frågor kan du kontakta supporten för tjänsten e-bokföring via ekonomi@speedledger.se eller ringa direktnumret för företagsrådgivare på tel. 031-780 06 85  tisdag och fredag mellan 9-11.

Sedan 2002 är SpeedLedger programleverantör med kostnadsfri bokföringsrådgivning och support till Swedbank och Sparbankernas e-bokföring. SpeedLedger hjälper bland annat till med införsäljning, personalutbildning och marknadsmaterial. SpeedLegder har sitt kontor i Göteborg.

Om din kund vill veta mer om bokföringen kan du tryggt skicka kunden vidare till SpeedLedger som går igenom tjänsten med en personlig online visning samt återkopplar till dig. Fyll i intresseanmälan.

Det är lätt att komma igång själv. Bokföringssupporten kontaktar även alla nya kunder, för att se vilken hjälp de behöver för att komma igång.

Kunden kan även proaktivt kontakta SpeedLedgers support själv, om man vill ha hjälp direkt.

Tack vare kopplingen till banken med e-bokföringen:

  • får kunden mer kontroll över ekonomin i sitt företag och sparar tid.
  • slipper manuellt inmatningsarbete och missar inga bankkontohändelser.
  • Bokföringsrådgivning och programsupport från SpeedLedger via telefon, mail och chatt ingår.
  • Funktionen autokontering ger kopplingen till bankkontot. Det innebär att alla transaktioner kommer med in i bokföringen vilket tar bort manuellt arbete.
  • Debet, kredit och moms räknas ut automatiskt
  • Smarta förslag – bokför genom att godkänna redan färdiga bokföringsförslag.
  • Kostnadsfri bokföringsrådgivning som svarar på bokföringsfrågor (unikt).
  • Kunden kan lägga till flera användare utan extra kostnad.

Skilllnad mot fil och exempelvis Fortnox, Visma? Den som kör e-bokföring behöver inte använda fil. Tjänsten är för den som gör sina betalningar i internetbanken.

Därför ska din kund välja e-bokföring

Vem kan använda e-bokföring?

Konkurrenter

Samarbete med SpeedLedger

Cash Managment-ansvarig, Magnus Andersson i Varberg, berättar om samarbetet med SpeedLedger och hur e-bokföring hjälpt dem till framgång.

Så här tycker Emil om e-bokföring

"Det som fick mig att ta steget till e-bokföring var direktkopplingen mellan bokföringsprogram och banken."

Emil Turesson - Fotograf Artifex

Kontakta oss

Kontakta Försäljning

E-post: swedbank@speedledger.se

För Ekonomifrågor

E-post: ekonomi@speedledger.se

Skapa ett testkonto

Vill du visa e-bokföringen för din kund eller bara klickar runt lite själv? Du kan enkelt skapa ett testkonto med fejkdata genom formuläret till höger. Fyll i din e-postadress så skapar vi ett konto och skickar till din inbox.

Kontakta oss

Vi ringer upp din kund och pratar bokföring

Fyll i formuläret så ringer vi din kund för att se vilket behov som finns och om e-bokföring passar. Vi återkopplar självklart efter samtal. Informera gärna din kund att vi på SpeedLedger kommer ringa. Vi ringer upp vardagar 8-17.

Registrera ett lead
  • Din egen e-post för återkoppling
  • Kunduppgifter

  • OBS: 10 siffror, inga specialtecken
speedledger-logosymbol

Kontakta Speedledger

Har du frågor kan du kontakta supporten för tjänsten e-bokföring via:

support@speedledger.se

eller ring direktnumret på tel. 031-780 06 00.
Försäljningsavdelningen e-post: sales@speedledger.se