Frågor och svar

Allt du behöver veta om Nordea Bokföring. Programleverantör är SpeedLedger.

Om tjänsten Införsäljning För er på banken

Om tjänsten

 Hur fungerar tjänsten?

Kunden sköter sina in- och utbetalningar via Internetbanken Företag som vanligt.
Via funktionen autokontering är Nordea Bokföring direktkopplad till Internetbanken Företag och kontohändelser förs över till bokföringen.
Kunden väljer bokföringskonto på händelsen och klickar OK - bokfört!
Momsrapporten skapas automatiskt i bakgrunden när kunden bokför.

Vem passar tjänsten för?


Tjänsten passar för små- och mikroföretag som sköter sina in- och utbetalningar i Internetbanken Företag. Nordea Bokföring passar för alla bolagsformer inklusive föreningar. Kort och gott - Betalar du dina räkningar på internetbanken passar tjänsten för dig! Vi rekommenderar dock att företagen skall ha en omsättning på mellan 50 000 - 6 miljoner kronor. 

 

 

Vad skiljer Nordea Bokföring från andra program?

  • Funktionen autokontering - kopplingen till bankkontot. Alla transaktioner kommer in i bokföringen vilket tar bort manuellt arbete.
  • Debet, kredit och moms räknas ut automatiskt.
  • Smarta förslag - bokför genom att godkänna färdiga bokföringsförslag.
  • Kostnadsfri bokföringsrådgivning via chatt, mail och telefon.
  • Kunden kan lägga till flera användare utan extra kostnad.

Vilka produktdelar finns?

  • Bokför via autokonteringen.
  • Fakturering - komplett faktureringsprogram med möjlighet att fakturera med ROT och RUT.
  • e-dagsavslut - för den som har dagskassa och vill underlätta kassahanteringen.

Vad kostar tjänsten? 

  • Enskild firma från 199:-/månad
  • Aktiebolag från 299:-/månad
  • Förening 199:-/månad

Tillval så som fakturering och e-dagsavslut från 69:-/månad.

Alla priser är exklusive moms.

Här kan du hitta en komplett prislista.

Kan jag när som helst byta till Nordea Bokföring?

Ja, alla kan byta bokföringsprogram när som helst under året. Med en så kallad SIE-fil importeras befintlig bokföring och kontoplan till Nordea Bokföring. Det går även importera kundregister och lägga in artikelregister i programmet. Supporten hjälper gärna till med detta!

Införsäljning

Om jag behöver hjälp att sälja in tjänsten, hur gör jag då?

På vår landingssajt finns det mycket information om hur du lättast kan hantera kunden beroende på vart de är i sitt företagande. Här hittar du verktyg för att hjälpa kunden!

Om din kund vill veta mer om bokföringen kan du tryggt skicka kunden vidare till SpeedLedger som går igenom tjänsten via telefon samt återkopplar till dig.

Vad händer när kunden kopplat upp sig?

Kunden kan lätt komma igång själv med tjänsten. Det är bara att logga in och börja bokföra. Supporten kontaktar aktivt nya kunder för att se vilken hjälp de behöver för att komma igång.

Kunderna kan också kontakta supporten för att boka in en tid för starthjälp via telefon. I starthjälpen går supporten igenom inställningar, bokföringstips och frågor kunden kan tänkas ha kring bokföringen eller programmet. 

Kunden kan också besöka vårt hjälpcenter där de själva kan läsa mer om hur programmet fungerar. 

Vad är nyttan för kunden?

Tack vare kopplingen till banken får kunden mer kontroll över ekonomin i sitt företag och sparar tid. Kunden slipper manuellt inmatningsarbete och missar inga bankkontohändelser. Bokföringsrådgivning via telefon, mail och chatt ingår.

För er på banken

Vad är nyttan för kontoret/banken?

Ökar kundnöjdhet och kundlojalitet till Nordea. Kundens tjänster samlas inom banken, företagaren får större förståelse för sitt företags ekonomi.

En marknadsundersökning bland våra kunder säger att:

  • Nordea Bokföring gör det mer självklart att välja Nordea som företagsbank.
  • Direktkopplingen mellan bank och bokföringen är avgörande för kunden. 
  •  Integrerad bokföring gör kunderna mindre benägna att byta bank.

Hur fungerar faktureringen mot kund?

Är det vi på banken eller ni på Speedledger? - SpeedLedger fakturerar kunderna.  De betalsätt som finns är antingen att kunden ansluter sig till autogiro alternativt pappersfaktura. Kunder faktureras kvartals- eller årsvis. 

  • 14 dagar prova på från dagen de registrerat sig.
  • Faktura skickas ut antingen mellan den 3-6 alt. 25-28 varje månad beroende på när kund kör igång
  • 15 dagar betalningsvillkor

Hur avslutas tjänsten?

För att avsluta e-bokföringstjänsten kan kunden avsluta tjänsten inne i programmet under mina sidor. Alt kontaktar kunden supporten, som bemannas av SpeedLedger på 031-7800600.

Vilka är SpeedLedger?


SpeedLedger är program- och supportleverantör av Nordea Bokföring. SpeedLedger hjälper bland annat till med personalutbildning och programsupport samt bokföringsrådgivning till kunder som använder Nordea Bokföring. 

 speedledger-logosymbol

Kontakta SpeedLedger

Försäljningsavdelningen: nordea@speedledger.se eller chatta på speedledger.se 

Kund kan ringa för support eller försäljning: 031 - 7800600

Support: support@speedledger.se