Artiklar om SpeedLeger e-bokföring

Speedledger utmanar Visma om småföretag

Svenska Speedledger har vuxit med 447 procent de senaste fem åren med sin produkt för e-bokföring. "Vi vill putta ner Visma från den position de har haft sedan 80-talet", säger vd:n Magnus Nilselid.

Speedledgers omsättning har ökat med runt 50 procent om året de senaste åren, och den här tillväxttakten kommer att fortsätta ett bra tag framöver, enligt Magnus Nilselid.

– Vi har bara 4–5 procent marknaden och är relativt okända, så vi har inte slagit i taket på långa vägar. Det är ju kul, säger han.

Företagets snabba tillväxt har uppmärksammats ett antal gånger, bland annat har det utsetts till gasellföretag av Dagens Industri och tagits med på Deloittes lista över Sveriges 50 snabbast växande teknikföretag.

Läs hela artikeln om hur SpeedLedger utmanar Visma på IDG

IDG april 2012

Så gör du din bokföring direkt i internetbanken

Det finns sätt för dig som småföretagare att göra bokföringen smidigare och enklare. E-bokföring direkt i internetbanken är ett exempel. När Adam Karlsson ska bokföra sina utgifter tar det sällan mer än ett par minuter och det går föredömligt smidigt. Han är formgivare och har sedan 2004 drivit reklambyrån Deluxe Stockholm tillsammans med sin sambo Caroline ­Heidenberg. De får hjälp med bokslutet varje år, men sköter den löpande bokföringen själva.

– Mitt bokföringsprogram är en av de grejer jag köpt som jag är mest nöjd med, någonsin, berättar Adam Karlsson och fortsätter:
– Jag har full kontroll. Alla pengar som passerar in och ut ur företaget hamnar automatiskt i bokföringen. Det enda jag behöver göra är att logga in på internetbanken och kontera posterna. Och det är jätte­smidigt då programmet känner igen underlaget och föreslår hur jag ska kontera.

Allt som betalats med företagskortet och alla inkomster hamnar i en lista som sorteras i tidsordning.
– Jag slipper allt manuellt inmatande, vilket sparar tid. Och bäst av allt, jag behöver vare sig veta eller tänka särskilt mycket och det finns alltid bra hjälp att få, berättar han.

En annan bra funktion i E-bokföring är att det finns ett inbyggt behörighetssystem där du som företagare kan välja att exempelvis låta revisorn ha tillgång till tjänsten.

Tröskeln att lära sig programmet var inte särskilt hög, trots begränsade grundkunskaper i bokföring, och supporten fungerade bra, tycker Adam Karlsson.

Läs hela artikeln om hur du gör din bokföring direkt i internetbanken på IDG

IDG mars 2012

Molnskolan del 3: Vi testar SpedLedger e-bokföring

E-bokföring via Internetbank finns idag som tillval hos alla svenska banker. I tredje delen av Nya Affärers molnskola flyttar vi upp ett riktigt företag i e-bokföringstjänsten Speedledger och testar användarvänlighet och funktioner.

Jämfört med att använda ett traditionellt bokföringsprogram som du har installerat på din dator är det framförallt två saker som skiljer sig med e-bokföring. Nämligen att du gör allting i webbläsaren och väldigt mycket av bokföringsarbetet är automatiskt. Det senare förutsätter att man har lärt sig arbetsgången och det innebär en viss tröskel att komma över. Det finns många fördelar med e-bokföring för små och medelstora företag som sköter sina betalningar från bankkontot.

Läs hela artikeln om molnskolan och om testet av e-bokföring i Nya affärer

Nya Affärer november 2011

e-bokföring gav mer tid till familjen

När Tommy Ranta Mikkula tog över spelbutiken i Skövde den första februari i år började han direkt använda sig av e-bokföring. – Jag sparar en massa tid som jag gärna lägger på familjen, berättar han om en av fördelarna han ser med e-bokföring.

Tommy ser framförallt två stora fördelar med e-bokföring. Dels slipper han kostnaderna att låta någon annan göra det, dels kan han hela tiden vara up-to-date. – Vi ser hela tiden hur mycket pengar det finns på kontot. Man får mycket bättre koll än om man skulle lämna bort det till någon annan. – Jag kan bokföra löpande.

Datorn står vid kassalinjen och under lugnare perioder i butiken kan jag sköta bokföringen. Butiken ligger mitt emot högskolan och när studenterna har föreläsningar på eftermiddagarna blir det automatiskt färre kunder i butiken.

Eftersom jag jobbar ett par kvällar i veckan vill jag slippa bokföra när jag kommer hem efter jobbet. Jag har familj och den vill jag umgås med när jag är ledig. Trots allt finns det ju viktigare saker i livet än att jobba, avslutar han.

Läs hela artikeln om hur e-bokföring ger mer tid till familjen

Bättre Affärer november 2011

Branschförbundet är positiva till bokföring via SpeedLedger

e-bokföringen innebär att merparten av bokföringen byggs upp, med en hög grad av automatik och säkerhet, utifrån vad som händer på bankkontot. Även personer som saknar kunskaper om debet och kredit kan sköta en stor del av bokföringen. Tjänsten är helt webbaserad, vilket gör att samarbetet mellan företagaren och redovisningskonsulten kan skötas smidigt.

– Det här är en möjlighet att ta vara på det bästa av två världar; företagaren blir delaktig och får full kontroll på sin verksamhet samtidigt som man säkrar kvaliteten genom att låta en auktoriserad redovisningskonsult sköta de lite svårare momenten, säger Magnus Nilselid, vd på SpeedLedger.

Redovisningsbranschen välkomnar också SpeedLedger´s bokföringsprogram eftersom det säkerställer kvaliteten enligt branschregelverket REKO, även om företagaren själv utför en del av sin bokföring.

– Vi är positiva till redovisningssystemet som både rationaliserar och tillsammans med en auktoriserad redovisningkonsult ger förutsättningar för en god redovisningskvalitet. Dessutom ger det redovisningskonsulterna mer tid för analys och framåtriktad rådgivning, säger Fredrik Dahlberg, förbundsdirektör på branschförbundet SRF.

Läs hela artikeln om bokföring via SpeedLedger, branschförbundet positiva

Bättre Affärer Maj 2011

Spara tid och pengar med e-bokföring

e-bokföring har varit möjlig sedan 2002. Drygt 20 000 företag använder sig i dagsläget av tjänsten.

Av dem är cirka 1400 inom branscherna jord- och skogsbruk, samt jakt och fiske. e-bokföring kan användas av både små och stora företag. Fördelen är att e-bokföring återanvänder information från banken så att du slipper dubbelarbetet med att först lägga upp räkningar i banken och sedan registrera samma information en gång till i ditt bokföringsprogram, säger Marie Nordqvist, marknadskoordinator på SpeedLedger.

Förenklingen gör enligt Marie Nordqvist att många företagare som i dag lämnar bort sin bokföring skulle kunna klara sig helt själva, vilket sparar pengar. Även tidsmässigt är e-bokföring en fördel. – En tumregel att man kan spara mellan 60 och 80 procent i tid genom att jobba på det här sättet.

Läs hela artikeln om hur du sparar tid med e-bokföring

Skogsaktuellt, april 2011

Räkna med SpeedLedger

2010 var ett bra år för SpeedLedger. Och mycket talar för att 2011 blir lika bra, minst. Med sin nischade produkt har företaget tagit position som den marknadsledande leverantören av e-bokföring för småföretag, och den platsen tänker de behålla.

– Förra året utsågs vi till ett av DI:s Gasellföretag. Det har stärkt vårt varumärke och är ett kvitto på att småföretagarna gillar vår bokföringslösning. Det är också en bekräftelse på att vårt samarbete med Swedbank och sparbankerna fungerar som det var tänkt, säger vd:n på SpeedLedger Magnus Nilselid.

Läs hela artikeln

Swedbank & Sparbankerna, Bättre Affärer Januari 2011

Mer tid för idrott med e-bokföring

Inom alla idrottsföreningar hanteras pengar som måste bokföras och redovisas. På Riksidrottsförbundet, RF, har medlemsföreningarna möjlighet att använda tjänsten e-bokföring. Göran Larsson, administrativ chef på RF, har själv använt tjänsten i tre år och menar att det effektiviserar arbetet avsevärt.

Läs hela artikeln om hur e-bokföring kan ge mer tid över till idrotten

Swedbank & Sparbankerna november 2010

e-bokföring går nästan av sig självt

Mindre tid på bokföringen, snabbare kontering och smidig rapportframtagning är resultatet efter att Medborgarhusföreningen i Norsjö började använda tjänsten e-bokföring.

Läs hela artikeln

Swedbank & Sparbankerna november 2010

e-bokföring via Internetbanken Företag förenklar för Josty Data

Josty Data kom i kontakt med SpeedLedger e-bokföring via sin kontaktperson i Nordea och föll direkt för tjänsten.

Läs hela nyhetsbrevet

Nordea oktober 2010

e-bokföring räddade mitt liv

”Den har räddat mitt liv!” Med sådan dramatik uttrycker butiksägaren Helena Skarin sin belåtenhet över e-bokföring. Sedan hon införde systemet har hon förenklat bokföringsarbetet avsevärt och kan ägna mer tid åt försäljning.

– Jag fick nys om e-bokföringssystemet i samband med att jag bytte till Sparbanken Nord i vintras. Vilket fantastiskt lyft det har varit! säger Helena Skarin som äger damklädesbutiken Miminett i Arvidsjaur.

– Jag hade tragglat med samma gamla bokföringssystem i 15 år och ägnat kvällar och nätter åt att boka, dubbelkolla, säkerhetskopiera och en massa annat krångel som jag slipper helt i dag.

Läs hela artikeln om hur bokföring räddar liv

Bättre Affärer Swedbank & Sparbankerna oktober 2008